Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Värnamo första elektriska stad i Sverige

Elhybridbussar vid laddstationen i Ropsten, Stockholm. I augusti nästa år ska Värnamos stadstrafik helt köras med sådana bussar. Foto: Ulo Maasing.

Elhybridbussar vid laddstationen i Ropsten, Stockholm. I augusti nästa år ska Värnamos stadstrafik helt köras med sådana bussar. Foto: Ulo Maasing.

I augusti kommer Värnamo att bli första svenska stad med helt elektrisk busstrafik. Då kommer busslinjerna i staden att enbart trafikeras av elhybridbussar som laddas ute på stan. En laddstation ska byggas vid järnvägsstationen i Värnamo.

– Det kommer att vara tre bussar som trafikerar slingor där folk bor och punkter som folk vill komma till. Varje slinga tar 20 minuter, därefter laddas bussen i sex minuter och är sedan redo att köra en ny runda, säger Stina Gof, utvecklingschef i Värnamo, till SvT Nyheter Jönköping.

Upp till 80 procent av sträckan kommer bussarna att köras på el.

Satsningen bygger på ett samarbete mellan Jönköpings länstrafik, Region Jönköpings län och Värnamo kommun. Deras mål är att fyrdubbla resandet med stadsbussarna i Värnamo till 200 000 resor om året.

Share Dela

Taggat som: , ,

1 kommentar »

  1. “I augusti kommer Värnamo att bli första svenska stad med helt elektrisk busstrafik.”

    “Upp till 80 procent av sträckan kommer bussarna att köras på el.”

    Jag tror vi får skramla lite så att Ulo får gå färdigt grundskolan. 😛 Hur många procent är en hel? En ledtråd; det är inte “upp till 80 procent”. En ledtråd till; det är ett heltal mellan 99 och 101.

    Dessutom så gäller det ju bara stadsbussarna så det är ju en hel del busstrafik i övrigt i Värnamo som inte är elektrisk alls.
    Vi får vänta ett tag till någon stad har helt elektriska bussar inom kollektivtrafikens stadsbussar. Och ännu längre tills någon stad har helt elektrisk busstrafik inom kollektivtrafiken.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)