Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Massiv bussdemonstration i Paris

Över 300 turistbussar deltog i onsdagens protest i Paris mot stadens planer påp att förbjuda dieselfordon och de drastiskt höjda p-avgifterna. Foto: FNTV.

Över 300 turistbussar deltog i tisdagens protest i Paris mot stadens planer på att förbjuda dieselfordon och de drastiskt höjda p-avgifterna. Foto: FNTV.

Tisdagens massiva bussdemonstration i Paris har åter öppnat dialogen mellan turistbussbranschen och staden Paris. Vid demonstrationen, som organiserades av den franska bussbranschens organisation FNTV i samarbete med andra europeiska bussbranschorganisationer och IRU, deltog över 300 bussar. Man protesterade mot stadens planer på att förbjuda dieselfordon från år 2020, liksom mot dramatiskt höjda parkeringsavgifter.

Demonstrationen har lett till en förnyad dialog mellan staden och bussbranschen. Foto: FNTV.

Demonstrationen har lett till en förnyad dialog mellan staden och bussbranschen. Foto: FNTV.

De skarpa reaktionerna från den franska och internationella bussföretagen tycks ha mjukat upp stadens inställning och öppnat för en dialog mellan staden och bussbranschen.

I en intervju efter demonstrationen lovade borgmästare Anne Hidalgos företrädare för turistfrågor, Jean-Francois Martins, att staden under det kommande halvåret kommer att samarbeta med bussbranschen när det gäller frågan om att stänga ute euro 5- och euro 6-klassade fordon från Paris.

Även när det gäller parkeringsavgifterna sa Martins att man är beredd att se närmare på frågan med anledning av den oro som bussbranschen har uttryckt.

– Ett steg i rätt riktning, kommenterar Wolfgang Steinbrück, ordförande för den tyska bussbranschens organisation BDO, Bundesverband Deutscher Omnibusunternehmer.

– Man underskattar ständigt bussturismens betydelse för städerna.

Taggat som: , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)