Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Bussbranschen positiv till bränslebyte

Regeringen presenterade på fredagsmorgonen Bränslebytet, ett förslag till helt nya styrmedel som både både ska reducera transportsektorns utsläpp och över tid kan öka användningen av biodrivmedel kraftigt. Foto: Ulo Maasing.

Regeringen presenterade på fredagsmorgonen Bränslebytet, ett förslag till helt nya styrmedel som både både ska reducera transportsektorns utsläpp och över tid kan öka användningen av biodrivmedel kraftigt. Foto: Ulo Maasing.

Branschorganisationen Sveriges Bussföretag välkomnar i en första kommentar regeringens förslag Bränslebytet som presenterades av regeringen på fredagsmorgonen. ”Regeringens inriktning är helt i linje med bussbranschens önskemål vilket är positivt”, säger Anna Grönlund, vice vd för Sveriges Bussföretag till bussmagasinet.se.

Regeringens förslag Bränslebytet presenterades på fredagsmorgonen som ett förslag till helt nya styrmedel som både reducerar transportsektorns utsläpp och över tid kan öka användningen av biodrivmedel kraftigt.

Bränslebytet innebär dels att en så kallad reduktionsplikt införs i Sverige och dels skatteförändringar som gynnar biobränslen. Reduktionsplikten innebär en skyldighet att minska utsläppen av växthusgaser från bensin och dieselbränsle genom inblandning av biodrivmedel. Det främjar framför allt biodrivmedel med särskilt låga utsläpp av växthusgaser, som avancerade biodrivmedel. Det svenska systemet blir ett av de mest ambitiösa reduktionspliktssystemen i världen.

Reduktionsplikten ger branschen de stabila och långsiktiga förutsättningar som efterfrågats under lång tid. Nu har vi lagt grunden för ökad produktion och användning av biodrivmedel, inte minst biodrivmedel från skogsråvara, säger samordnings- och energiminister Ibrahim Baylan.

De föreslagna kvoterna utgår från dagens inblandningsnivåer och kommer sedan successivt att höjas för att bidra till att transportsektorns utsläpp minskas med 70 procent till och med 2030.

− För att klara klimatutmaningen och utsläppsmålen måste vi drastiskt minska utsläppen från transportsektorn. Transportsektorn står för cirka en tredjedel av alla Sveriges utsläpp. Biodrivmedel är en viktig del av lösningen. Bränslebytet kommer minska utsläppen och gör det lättare för alla att göra rätt och tanka grönare. Alla drivmedel som säljs ska bli klimatsmartare säger Isabella Lövin, minister för internationellt utvecklingssamarbete och klimat

Samtidigt föreslås ett antal förändringar av drivmedelsbeskattningen. Höginblandade och rena biodrivmedel inkluderas inte i kvoten utan får fortsatt skattebefrielse. Skatten för höginblandade och rena biodrivmedel sänks, så att dessa biodrivmedels konkurrenskraft förbättras. Koldioxidskatt tas ut på de bränslen som ingår i kvoten men skatten uppdateras efter de energivärden och kolinnehåll som gäller för dagens bränslen. Hänsyn tas också till drivmedlets innehåll av biodrivmedel.

Positiv: Anna Grönlund, vice vd för Sveriges Bussföretag. Foto: Ulo Maasing.

Positiv: Anna Grönlund, vice vd för Sveriges Bussföretag. Foto: Ulo Maasing.

− Genom en förändrad beskattning av drivmedel uppnås det dubbla syftet att ta hänsyn till drivmedels innehåll av biodrivmedel samtidigt som pumppriset hålls oförändrat. Dessutom stärks rena och höginblandade biodrivmedels konkurrenskraft genom skattesänkningen, säger finansminister Magdalena Andersson(S).

– Regeringens inriktning är helt i linje med bussbranschens önskemål vilket är positivt. Att skattebefrielse för HVO utsträcks till 2020 och ges samma förutsättningar som för biogas är bra. Självklart krävs nya besked inom kort, för bussbranschen är en tidshorisont på ett drygt år kort.

–Samtidigt gläds vi åt att skattesatsen för FAME sätts till noll. Ännu har inte förslagen presenterats i alla detaljer varför vi bevakar regeringens fortsatta kommunikation noga, säger Anna Grönlund, Branschchef och vice vd för Sveriges Bussföretag i en snabb kommentar direkt efter regeringens presskonferens nu på morgonen.

Share Dela

Taggat som: , , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)