Stadsbusstrafiken i Norrtälje kommer att elektrifieras nästa år. På tisdag väntas politikerna i trafiknämnden i Stockholms läns landsting fatta beslut om att samtliga fyra busslinjer i Norrtälje ska elektrifieras 2018.
I Norrtälje stad finns fyra busslinjer som binder samman tätorten i kommunen. Elbussarna planeras att sättas i trafik på alla fyra linjerna till augusti 2018 och då kommer Norrtälje kommun vara först i Sverige med enbart eldrivna bussar i stadstrafik.
– Det här stämmer väldigt bra med den hållbarhetsprofil som kommunen har och med de ambitioner vi har med Norrtälje stads utbyggnad. Både Norrtälje Hamn och Lommarstanden är projekt med tydligt miljötänk och båda områdena kommer trafikeras med elbussar, säger Ulrika Falk (S), kommunstyrelsens ordförande.
Elbussarna är ett resultat av ett trepartsamarbete mellan SL, Nobina och Norrtälje kommun som gemensamt verkar för en modern och hållbar kollektivtrafik i kommunen, där Norrtälje kommun via sitt energibolag sett till att det kommer finnas tillräckligt med el för att ladda bussarnas batterier. Bussarna kommer ägas av bussbolaget Nobina som trafikerar linjerna på uppdrag av SL.
– Jag vill att det ska vara lätt att göra klimatsmarta val i Norrtälje kommun och därför är det glädjande att vi nästa år kommer kunna åka el-drivna bussar i stadstrafiken i Norrtälje stad, säger Anders Olander (C), kommunalråd.
– Hela stadsmiljön kommer att bli bättre, det blir mer attraktivt att vistas, gå och cykla i staden när bussarna är tystare och utsläppsfria, säger Ingrid Landin (MP), kommunalråd.
Trafiken körs av Nobina om i augusti ska sätta fem depåladdade elbussar från kinesiska BYD i trafik i Norrtälje. Nobina svarar för att genomföra satsningen och bekostar även investeringar i bussar samt laddutrustning till bussdepån.
– Det känns oerhört glädjande att beslut nu ska fattas och att Nobina då ges möjlighet att fortsätta utveckla framkomligheten i Norrtälje med en helhetslösning för elbussar. Hela vägen från planering, laddinfrastruktur, drift och underhåll till nöjda kunder, säger Daniel Brinck, Trafikchef på Nobina i Norrtälje.
– Efter enstaka försök både i Stockholm och Södertälje vill vi skriva historia genom att genomföra den första samlade satsningen över ett helt bussnät, säger Kristoffer Tamsons(M), trafiklandstingsråd i Stockholm läns landsting, till Svenska Dagbladet.
De fyra stadsbusslinjerna i Norrtälje har idag över 2000 resenärer om dagen.
Kristoffer Tamsons är dock upprörd över beskattningen av elbussar som han ser som en ren straffskatt.
– Om vi ska kunna få ner kostnaderna i och med elsatsningar krävs det bra regler, inte minst skattemässigt. Som det nu är beskattas elfordon med gummihjul medan den spårbundna trafiken går fri. Det borde nollställas med samma villkor, säger han till SvD.
Tidigare i veckan ställde sig som vi tidigare rapporterat finansminister kallsinnig till att avskaffa elskatten för elbussar, samtidigt som spårtrafiken slipper den.
– Regeringen pratar grönt, men agerar rött när det gäller kollektivtrafik, säger Tamsons till SvD.
Lämna ett svar