Finansminister Magdalena Andersson(S) förhöll sig kall till en sänkning av elskatten för elbussar i riksdagens interpellationsdebatt på tisdagen. Det var Lotta Finstorp(M) som tog upp frågan mot bakgrund av att spårburen kollektivtrafik som körs på el slipper elskatt, medan elbussar måste betala. Tidigare har också kollektivtrafikbranschen och Sveriges Bussföretag tagit upp frågan.
Men i riksdagsdebatten på tisdagen var Magdalena Andersson påtagligt ointresserad av att se över elskatten, trots att även EU-kommissionen anser att de nuvarande reglerna är föråldrade.
Magdalena Andersson hänvisade till elbusspremien, vars utformning har blivit hårt kritiserad av branschen, och till regeringens Klimatkliv.
– Elbussar är dyra att köpa men billiga att köra. Vi har bedömt att det är bättre att stödja investeringar i elbussar än att sänka elskatten till samma nivå som spårbunden kollektivtrafik, förklarade finansministern.
Lotta Finstorp framhöll att de olika skattesatserna för elektrisk kollektivtrafik på stålhjul och gummihjul snedvrider konkurrensen. även om också trådbussar är undantagna från skatt. Men utan att vinna gehör hos finansministern.
Istället menade Magdalena Andersson att det skulle ta flera år innan man kunde få ett godkännande från EU-kommissionen att göra ett undantag för elbussar från det nuvarande EU-direktivet när det gäller elskatt för kollektivtrafik.
Men Frankrike har redan genomfört ett sådant undantag och nyligen beslutade den tyska förbundsdagen att även Tyskland ska ha samma elskatt för spårtrafik och trafik med elbussar.
Lämna ett svar