Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Ökad räckvidd, mindre laddbehov för Volvos elbuss

Volvos nya version av elbussen 7900 Electric kan både depåladdas och snabbladdas på linjen. Räckvidden ökar dramatiskt. Volvo tar därmed på allvar upp konkurrensen med de tilverkare som satsat på depåladdade bussar. Foto: Volvo Bussar.

Volvos nya version av elbussen 7900 Electric kan både depåladdas och snabbladdas på linjen. Räckvidden ökar dramatiskt. Volvo tar därmed på allvar upp konkurrensen med de tilverkare som satsat på depåladdade bussar. Foto: Volvo Bussar.

Volvo Bussar lanserar nu en ny version av sin helt elektriska buss, Volvo 7900 Electric. Bussen får en kraftigt ökad räckvidd. Samtidigt får den fler laddningsmöjligheter som gör det möjligt med en avsevärt större flexibilitet för operatörerna. Bussen premiärvisas på mässan Busworld i Kortrijk den 20 – 25 oktober.

Jämfört med den elbuss Volvo hittills lanserat på marknaden har batterikapaciteten i nya Volvo 7900 Electric ökats rejält. Bussen finns nu med tre batterialternativ: 1509, 200 och 250 kWh. Det betyder att bussen kan köras betydligt längre mellan laddningarna, och därmed utnyttjas effektivare över dygnet. Körsträckan uppges av Volvo upp till 200 kilometer, beroende på topografi och körförhållanden.

– Det här är en mycket viktig förstärkning av vårt produktprogram inom elektromobilitet som ger våra kunder maximal flexibilitet i sin verksamhet. Vid högtrafik kan bussarna gå i kontinuerlig drift utan laddning. Istället kan batterierna laddas under mindre intensiva perioder. På kortare linjer kan de till och med köras hela dagen och laddas på natten, säger Håkan Agnevall, vd Volvo Bussar.

– När nu efterfrågan på eldrivna bussar växer snabbt både i Europa och i resten av världen känns det mycket bra att vi kan erbjuda städerna ett elbussystem som ger bättre förutsättningar än någonsin att övergå till en hållbar, tyst och utsläppsfri kollektivtrafik.

Även när det gäller hur batterierna ska laddas har Volvo Bussar utökat möjligheterna. Precis som tidigare kan batterierna i nya Volvo 7900 Electric snabbladdas vid linjens ändstationer, genom det öppna och konkurrensneutrala gränssnittet OppCharge. Men de kan också laddas via kabel, CCS, som är den europeiska standarden för laddning av elfordon från nätet.

– Operatörerna kan välja det laddinterface som passar bäst vid varje tillfälle. Till exempel är CCS lämpligt att använda för laddning med hög effekt när bussen står i depå, säger Johnny Lidman, produktchef stadsbussar Europa på Volvo Bussar.

Volvos satsning på utökad räckvidd och flera laddalternativ är en logisk utveckling. På många marknader domineras efterfrågan på elbussar av bussar som klarar en trafikdag utan att behöva laddas under tiden. I exempelvis Storbritannien har elbussmarknaden helt fokuserats på depåladdade bussar, alltså bussar som laddas nattetid. Det har öppnat marknaden för kinesiska BYD som idag är störst i Europa när det gäller elbussar.

Nya Volvo 7900 Electric marknadsintroduceras och premiärvisas på internationella bussmässan, Busworld, i Kortrijk i Belgien 20 till 25 oktober. De första exemplaren av Volvos nya generation elbussar beräknas sättas i trafik i slutet av 2018.

Elbussarna säljs i form av en komplett, nyckelfärdig lösning, där Volvo tar hand om allt underhåll av både fordon och batterier för en fast månatlig kostnad.

Volvo 7900 Electric är en helt eldriven, tvåaxlig 12 meter lång stadsbuss med lågt golv och tre dörröppningar. Eneergiförbrukningen äör 80 procent lägre än för motsvarande dieselbuss.

Batterikapaciteten är 150, 200 alternativt 250 kWh och laddning kan ske via OppCharge alternativt CCS (250 kWh laddas endast via CCS).

Taggat som: , , , , , , ,

Categorised in: Busworld, Nyheter

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)