Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Ändrad elbusspremie applåderas av branschen

En elbuss i trafik i Eskilstuna. Nu kan även trafikföretg och inte bara kollektivtrafikmyndigheter eller kommuner ansöka om elbusspremie. Branschen applåderar.

Regeringen har beslutat att ändra elbusspremien så att även trafikföretag som bedriver kollektivtrafik, det vill säga linjetrafik eller beställningstrafik, kan ansöka och beviljas premien. Ändringen omfattar även bussar för minst 15 passagerare samt även bränslecellsbussar. Beslutet möts av applåder från buss- och kollektivtrafikbranschen. Hittills har bara kollektivtrafikmyndigheter och kommuner som upphandlar busstrafik kunnat söka pengar från elbusspremien.

Med regeringens ändring av förordningen om elbusspremie kommer även trafikföretag att kunna få bidrag för att köpa nya, klimatsmarta elbussar. Det gör det enklare att ställa om Sverige till en fossiloberoende fordonsflotta, framhåller man från Sveriges Bussföretag och Svensk Kollektivtrafik.

– Det är verkligen positivt att regeringen har lyssnat på branschen så att även kommersiella trafikföretag kan ansöka om elbusspremien. Att även mindre elbussar och bränslecellsbussar omfattas av förordningen är också mycket positivt, säger Anna Grönlund, branschchef och vice vd Sveriges Bussföretag.

– Ändringen av elbussförordningen så att även trafikföretag, som idag bedriver trafiken och äger bussarna, kan ansöka och få premien är glädjande. Beslutet underlättar och påskyndar elektrifieringen av bussbusstrafiken. Med elbussar ökas energieffektiviseringen och bullret i våra tätorter minskas, säger Helena Leufstadius, vd på Svensk Kollektivtrafik.

Regeringen har tidigare i årets budgetproposition förlängt elbusspremien, ett riktat investeringsstöd av inköp av elbussar, med 100 miljoner kronor per år till år 2023. Med ändringen av förordningenom elbusspre mie kan även trafikföretag, som bedriver kollektivtrafik, det vill säga linjetrafik eller beställningstrafik, ansöka och beviljas premien.

Ändringen omfattar även bussar för minst 15 passagerare samt även bränslecellsbussar.

Taggat som: , , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)