Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Ännu en stor elbussorder till VDL i holländsk eloffensiv

Den holländska busstillverkaren VDL har etablerat sig som europeisk marknadsledare när de gäller elbussar. Nu har VDL tagit hem en storroder på 55 elbussar till RET i Rotterdam. Bild: VDL.

Den holländska busstillverkaren VDL har tagit på sig ledartröjan när det gäller försäljning av elbussar i Europa. På fredagen blev det klart att VDL ska leverera 55 elbussar och tillhörande laddstationer till det kommunägda lokaltrafikföretaget RET i Rotterdam. Ordern är den första i den omställning till emissionsfri kollektivtrafik som kommunerna i Rotterdamregionen har bestämt sig för. Bussarna ska köras uteslutande på grön el.

VDL har de senaste åren tagit hem en rad betydande order på elbussar. I december i fjol levererade man exempelvis 43 helelektriska ledbussar till ett dotterbolag till Transdev i Eindhoven, Nederländerna och i våras sattes 100 VDL helelektriska ledbussar av modell Citea SLFA181 i södra Amsterdam och området runt storflygplatsen Schiphol.

Även till Sverige och Norge ska VDL det närmaste året leverera fullelektriska ledbussar: 25 till Umeå, 40 till Oslo, 4 till Karlstad och 13 till Helsingborg.

Ordern från RET i Rotterdam omfattar 55 normallånga, alltså 12 meter långa, helelektriska stadsbussar av modell VDL Citea SLF-120 Electric. Förutom bussarna levererar VDL även laddstationer och systemlösningar. Bussarna ska levereras nästa år. Därefter ska RET sätta ytterligare 50 batteribussar i trafik under år 2021, 50 bussar 2024 och 110 bussar 2029.

Satsningen på elbussarna är ett resultat av en överenskommelse mellan de holländska provinserna, regionala transportmyndigheter och regeringen. Enligt denna ska inga nya dieselbussar köpas från år 2025 och från 2030 ska inga dieselbussar finnas i kollektivtrafiken i de holländska städerna.

De 55 bussar som RET nu beställt ska laddas i depå nattetid genom långsam laddning på 50 kW. Laddningen ska därtill kompletteras med snabbladdning via pantograf vid laddstolpar på knutpunkter och ändstationer. Laddning där sker med 300 kW Rotterdam har valt en lösning med pantograf monterad på busstaket.

Bussarna ska ha tillräcklig batterikapacitet för att kunna trafikera sina linjer utan tilläggsladdning under rusningstid.

Share Dela

Taggat som: , , , , , , , , , , ,

Categorised in: Internationellt, Nyheter

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)