Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Ny elbussframgång för VDL i Sverige – levererar Helsingborgs superbussar

En VDL Citea Electric elektrisk ledbuss vid Amsterdams flygplats Schiphol. Arriva har beställt 13 bussar av samma modell till HelsingborgExpressen, men naturligtvis med en annan design. Foto: Ulo Maasing.

Den holländska busstillverkaren VDL har fortsatta framgångar i Sverige med sina eldrivna ledbussar. Nu är det klart att Arriva köper 13 VDL Citea Electric i BRT-utförande för trafiken på den nya HelsingborgsExpressen 1, eller som den ibland kallas, HEX1. Tidigare har Umeå beställt 25 elektriska ledbussar från VDL och Karlstad fyra till trafiken på Karlstadstråket. Även Unibuss i Oslo har beställt 40 elektriska ledbussar från VDL som därmed har skaffat sig en marknadsledande position på den svenska elbussmarknaden.

När det gäller eldrivna ledbussar dominerar VDL marknaden stort. Volvo presenterar senare i veckan två prototyper till sin elektriska ledbuss, och i övrigt finns endast någon batteridriven ledbuss från Hybricon i trafik i Umeå.

De bussar som Arriva har köpt till HelsingborgsExpressen kommer att laddas med pantograf, både på ändhållplatserna och i depå.

Bussarna designas i nära samarbete mellan Arriva, Skånetrafiken, VDL och förarnas huvudskyddsombud. Arriva köper och finansierar såväl bussar som laddinfrastruktur.

Störst i Europa
Modellen är samma som Keolis ska använda i Karlstad, medan bussarna till Umeå kommer att vara Citea Electric i normalutförande, alltså utan den särskilda BRT-design som bussarna i Karlstad och Helsingborg får. I Karlstad börjar trafiken under senhösten, i Umeå nästa sommar, liksom i Helsingborg. Oslo har trafikstart under perioden januari – april 2019.

På flera håll i Europa finns också VDL:s eldrivna ledbuss i trafik, bland annat i Köln i Tyskland. I holländska Eindhoven finns 40 sådana bussar och sedan någon månad rullar Europas största elbussflotta i sydvästra delen av Amsterdam och runt storflygplatsen Schiphol. Det handlar om 100 ledbussar, dels i BRT-utförande, dels i standardutförande. Mer om det i ett kommande reportage här i bussmagasinet.se.

– Visst handlar det om att på kort tid starta upp elbusstrafik i en rad städer i Sverige och Norge. Därför känns det bra att vi har erfarenheter från andra håll, så vi vet var utmaningarna finns och hur vi ska tackla dem, säger Sami Ojamo.

Sami Ojamo är tillförordnad vd för VDL Bus & Coach Sweden. När en ordinarie vd tillträder ska han fortsätta att arbeta med elektromobilitet inom företaget. I bakgrunden den modell av elledbussar som Umeå har beställt. Foto: Ulo Maasing.

Han är tillförordnad vd för VDL Bus & Coach Sweden och räknar med att en ordinarie vd kommer att finnas på plats under augusti. Själv kommer Sami Ojamo då att vara kvar inom företaget och arbeta med elektromobilitet.

Samtidigt stärker företaget sin satsning i Sverige genom att utöka medarbetarstaben med två personer inom eftermarknad, en inom försäljning och en inom administration.

Nyckelfärdig lösning
VDL:s filosofi när det gäller elbussar är att arbeta i ett nära förhållande med de parter som är engagerade i projekten. I Umeå gäller det kommunen samt operatören Transdev. Just när det gäller Transdev har man tidigare kopplingar till operatören. Ojamo själv var för några år sedan vd för Veolia (som Transdev då hette) i Finland och innan dess teknisk chef för Veolia Transport Finland. Det är också Transdevföretag som kör de stora elbussflottorna i Eindhoven och Amsterdam.

För genomförandet av varje elbussprojekt har VDL en medarbetare som har det övergripande ansvaret, en implementation manager. I Sverige och Norge kommer Astrid Lundell att vara implementation manager. Sami Ojamo kommer att ha en mer övergripande roll när det gäller elektromobilitet.

– I Umeå levererar vi en nyckelfärdig lösning med fordon, laddstationer och annan infrastruktur. Laddning sker via pantograf vid ändhållplatserna och i depå. Däremot kommer vi inte att använda de laddstationer som Hybricon tidigare levererat till de linjer där deras bussar går. De fungerar inte med våra bussar, berättar Sami Ojamo.

– Vi är också med om att arbeta fram tidtabellerna eftersom trafikplaneringen vid elbussdrift skiljer sig från konventionell trafik. Kommunen svarar för att el dras fram till laddstationerna.

– Samarbetet med Transdev underlättas dessutom av att företaget redan har 23 konventionella VDL Citea i stadstrafiken.

Umeås storsatsning på elledbussar ställer också krav på en anpassning av bussdepån, även det ett arbete där bussleverantören är engagerad. Det krävs också en särskild utbildning av mekanikerna för arbetet med de nya elbussarna.

– Vi svarar för utbildningen, säger Sami Ojamo som medger att klimatet i en norrlandsstad som Umeå bjuder på särskilda utmaningar för elbussar.

– Det är ett tufft klimat och vi kommer att ha Webastovärmare i bussarna. Det är en svår balans med nollutsläpp, tufft klimat och värmebehov. Men jag är övertygad om att vi kommer att klara det. Inte minst därför att det finns så mycket kunnande och kompetens inom VDL-koncernen med dess nästan 100 företag inom en rad områden, inte bara busstillverkning.

Share Dela

Taggat som: , , , , , , , , , , ,

Categorised in: Nyheter, Reportage

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)