Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Hela Kalifornien blir utsläppsfritt

Från 2029 får bara batteri- och bränslecellsbussar köpas in till kollektivtrafik i Kalifornien. Redan nu finns bränslecellsbussar i trafik på flera håll, som här i Palm Springs. Foto: Ulo Maasing.

Den amerikanska delstaten Kalifornien planerar att gå över till helt utsläppsfri kollektivtrafik. Siktet är inställt på att alla bussar för kollektivtrafik som köps från 2029 och framåt ska vara antingen batteridrivna eller bränslecellsdrivna. Delstatens starka miljömyndighet CARB (California Air Resources Board) har lagt fram en omfattande plan för övergången. I slutet av september ska frågan tas upp för ytterligare diskussioner och senare äv en ett definitivt beslut.

Enligt den plan som nu föreligger ska större kollektivtrafikföretag, alltså företag med mer än 100 bussar, tvingas att se till att minst 25 procent av alla nya bussar som köps år 2023 ska vara eldrivna, alltså batteribussar eller bränslecellsbussar. 2026 ska 50 procent av alla nyinköpta bussar vara elektriska och från 2029 får bara elbussar köpas in.

För mindre operatörer är reglerna för infasning av elbussar mindre strikta, men även för dem gäller att endast elbussar får köpas in från 2029.

Samtidigt som Kalifornien vill storsatsa på utsläppsfria bussar vill president Donald Trump driva igenom att delstaten luckrar upp sina avgaskrav på bilar, bland annat med motiveringen att amerikanerna ska kunna köpa billigare bilar.

Kalifornien har dock beslutat sig för att, tillsammans med 18 andra delstater, ta strid i domstol med Trumpadministrationen.

Kalifornien är USA:s största bilmarknad och har länge varit ledande i USA när det gäller miljökrav på bilar. CARB grundades redan 1967 av den dåvarande guvernören och republikanen Ronald Reagan som senare blev president i USA.

Taggat som: , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)