Den kinesiska busstillverkaren BYD gör nya framsteg på den svenska marknaden. När Borås och Lidköping nästa år får elbussar i stadstrafiken kommer dessa att levereras av BYD som därmed blir den hittills klart största leverantören av helt elektriska bussar i Sverige. Borås blir också den första svenska stad som får BYD:s batteridrivna ledbussar.
Det är bussoperatören Nobina som i samarbete med Västtrafik nästa år elektrifierar en av de tunga stadsbusslinjerna i Borås, linje 2. Där sätter Nobina in tio batteridrivna, depåladdade ledbussar från BYD. Bussarna är av samma modell som Nobina sedan i vintras har i trafik i Oslo. Med nyleveranser kommer Nobina att nästa år att ha 42 sådana ledbussar i trafik i den norska huvudstaden.
I Lidköping ska hela stadstrafiken elektrifieras nästa år. Då kommer elva depåladdade 12-metersbussar från BYD att ersätta dagens bussar i staden.
Nobina har på kort tid vuxit till en betydande europeisk kund för BYD med ett sjuttiotal beställda bussar. Förutom 42 batteridrivna ledbussar till Oslo beställde Nobina, som vi tidigare rapporterat, 24 12-meters batteribussar för trafik i Katrineholm, Flen och Nyköping med trafikstart nästa år. I Norrtälje har Nobina satt fem BYD-bussar i trafik och i Ängelholm rullar sju BYD för Skånetrafiken. Dessutom har Nobina beställt 1r4 batteribussar från BYD till Landskrona där stadstrafiken blir helt elektrifierad nästa år.
Med Transdev som operatör har Sörmlandstrafiken sedan något år tolv batteribussar från BYD i stadstrafiken i Eskilstuna.
– Vi har funnit att BYD:s elbussar idag är både pålitliga och kostnadseffektiva. Våra erfarenheter från Ängelholm visar också på att det inte finns något som tyder på att batterierna inte skulle hålla över tid, säger Jonas Kempe, marknadschef business-to-business till bussmagasinet.se
– BYD var tidigt ute med depåladdning, en lösning som vi tror kommer att helt dominera i svensk stadstrafik. Men om ett par år kommer det säkert att finnas fler alternativ att välja mellan, även om det mycket väl kan tänkas att kartan av bussleverantörer ritas om jämfört med idag. De största bussleverantörerna hittills bygger ju sina bussar till stor del på lastbilskomponenter. Vi ser fram mot att fler fordonsleverantörer har produkter som ät mer anpassade till marknaden, säger Jonas Kempe.
Lämna ett svar