Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Premiär för första helelektriska stadsbusstrafiken

Kommunalrådet Ulrika Falk(S) i Norrtälje och Stockholms läns trafiklandstingsråd Kristoffer Tamsons(M) invigde på lördagen landets första helelektriska stadsbusstrafik. Foto: Ulo Maasing.

Det finns städer i Sverige som har elbussar i trafik. Och i exempelvis Umeå är elbussarna fler än i Norrtälje. Men på lördagsförmiddagen invigdes i Norrtälje landets första helt elektriska stadsbusstrafik. ”Jag hoppas att det här blir startskottet för en bred satsning på eldriven busstrafik i Stockholms län”, sa trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons(M) som tillsammans med kommunalrådet Ulrika Falk(S) invigde elbusstrafiken som drar igång på allvarligt måndag morgon. Satsningen är ett samarbete mellan SL, Norrtälje kommun och bussoperatören Nobina.

– Fantastiskt roligt. Vi har höga ambitioner för en hållbar tillväxt i Norrtälje, sa Ulrika Falk. Hon betonade att elbussarna innebär en bättre och tystare miljö för Norrtäljeborna.

Totalt finns i Norrtälje fyra stadsbusslinjer som från och med måndag körs med elbussar. Foto: Ulo Maasing.

Stadsbusstrafiken i Norrtälje omfattar fyra linjer och fem elbussar från den kinesiska busstillverkaren BYD. Bussarna drivs med förnybar el.

De fem bussarna är tillverkade av kinesiska BYD. Foto: Ulo Maasing.

Laddning sker i depå nattetid med två 40 kW laddare. Det räcker för hela trafiktiden, men med det upplägg som trafiken i Norrtälje har finns det möjlighet att vid behov kompletteringsladda under dagen.

– Jag hoppas att det här ska vara startskottet för en bred satsning på elbussar i Stockholms län. Eldrift ligger i tiden, och det här är i högsta grad att sätta tekniken i medborgarnas tjänst, säger Kristoffer Tamsons till bussmagasinet.se.

Ingen dieselmotor här. Istället laddas bussarna nattetid i depå. Foto: Ulo Maasing.

Han pekar på två andra elbussatsningar som redan är beslutade, dels i Järfälla i samarbete med Nobina, dels i Märsta norr om Stockholm i samarbete med Transdev. Flera stora trafikupphandlingar kommer också de närmaste åren.

– Under andra halvan av nästa mandatperiod ska SL gå ut i en upphandling av innerstadstrafiken med hundratals bussar. Mitt mål är att SL inte ska ställa detaljkrav på tekniken i den upphandlingen, däremot miljö- och kvalitetskrav som gör att elbussar är konkurrenskraftiga med annan teknik.

Blocköverskridande
– Idag missgynnas elbussarna av den straffskatt på el som gäller för busstrafik men inte för annan kollektivtrafik. Det driver upp kostnaderna för trafik med elbussar. Därför välkomnar jag Alliansens utspel nyligen om att elskatten för bussar inte ska vara högre än för andra trafikslag. Det går ju att lösa, säger Kristoffer Tamsons.

Han efterlyser långsiktiga och enhetliga spelregler för kollektivtrafiken, exempelvis när det gäller skatter på drivmedel.

– Det vore bra om nästa regering skulle ta upp samtal både på nationell nivå och med de större regionala kollektivtrafikmyndigheterna i syfte att nå långsiktiga, blocköverskridande lösningar. Idag är det mycket ryckigt, säger Kristoffer Tamsons.

”Inte en krona”
Elbussarna i Norrtälje körs inom ramen för det befintliga trafikavtalet mellan SL och Nobina. I praktiken innebär det att det är Nobina som tar den affärsmässiga risken med satsningen. Det nuvarande trafikavtalet löper ut i juni 2021.

– Det här kostar inte en krona extra för skattebetalarna eller resenärerna, försäkrar Kristoffer Tamsons.

Bussarna har köpts och ägs av Nobina, trots att bara tre år återstår av avtalstiden.

– Med den här satsningen går vi från pilotprojekt till verklighet, kommenterar Jonas Kempe, marknadschef business-to-business på Nobina.

– Vi har redan i Ängelholm konstaterat att den här typen av trafiklösning håller och bedömer att den här typen av elektrifiering kommer först och i lite mindre städer. Där finns det inget behov av laddstationer för snabbladdning på linjen.

För Nobina står nu en rad elbussatsningar på tur: linje 7 i Malmö (med snabbladdning på linjen), stadsbussarna i Landskrona, en tung linje i Borås, stadstrafiken i Lidköping samt stadstrafiken i Nyköping, Katrineholm och Flen, allt under det närmaste året.

– Då kommer vi att ha ett 80-tal elbussar i trafik i Sverige. Vi ser också på fler städer i Sverige som kan elektrifieras, men där är ännu inga beslut fattade, säger Jonas Kempe.

– Dessutom kommer vi snart att ha en omfattande elbusstrafik i Oslo.

Share Dela

Taggat som: , , , , ,

3 kommentarer »

  1. Landskrona? Finns det någon anledning till att de inte skulle räknas som först? Eller är det bara att staden ligger för långt ifrån Stockholm?

    • Avståndet till Stockholm är helt irrelevant. Norrtälje är först med hela stadstrafiken elektrifierad, dessutom med moderna batteribussar. Landskrona har en trådbusslinje, men hela stadstrafiken blir, som vi tidigare rapporterat, elektrifierad nästa sommar. //U.M.

      • Aha, de får inte resterande bussar förrän årsskiftet, vilket gör att Norrtälje blir före med ungefär 3 månader. Jag trodde de redan hade fått dem, tack för upplysningen om hur det egentligen ligger till. =)

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)