Det blev Mercedes-Benz Citaro Hybrid som utsågs till Årets stadsbuss i Europa i konkurrens med bussar från Irizar och Heulieuz. Pristagaren avslöjades och fick ta emot priset på onsdagen på IAA-mässan i Hannover. ”En bra och relativt billig lösning som, om den drivs med HVO eller biodiesel kan konkurrera med alternativa drivmedel”, säger Tom Terjesen, juryordförande för Bus of the Year.
Han överlämnade priset till Till Oberwörder, chef för Daimler Buses, vid en ceremoni på onsdagen.
Kompakthybriden eller lätthybriden består i princip av ett relativt litet batteri och en liten elmotor, förutom den vanliga diesel- eller gasmotorn. Bromsenergin omvandlas till el som lagras i små superkapacitorer på taket.
När bussen accelererar levereras elström från dessa till elmotorn som hjälper till vid acceleration. Däremot kan bussen inte köras på enbart el, till skillnad från fullskaliga hybridbussar.
En enda inbromsning från 50 kilometer i timmen till stopp räcker för att ladda superkapacitorerna.
Läs mer om lätthybriden, eller kompakthybriden, som den ibland kallas i ett tidigare reportage i bussmagasinet.se som du hittar här.
Seriöst? Snacka om gammal och miljövidrig teknik….
Årets buss är uppenbarligen ett skämt.