
Volvo Bussars vd Håkan Agnevall talade om nödvändigheten av att bygga ut kollektivtrafiken för att minska trängseln på gator och vägar. Foto: Ulo Maasing.
Den stora nyttofordonsmässan IAA i Hannover präglas i år av klart färre bussar. Samtidigt är elbussarna fler än någonsin tidigare, trots att flera väletablerade busstillverkare har valt bort mässan. VDL och Solaris fokuserade i år på Innotrans i Berlin som visserligen haft bussar på utställningen tidigare men som nu utökat bussdelen. Irizar uteblev helt från IAA. Andra har bantat sin närvaro påtagligt.
Till dessa hör Volvo Bussar som på årets IAA visar sin nya generation turistbussar med flaggskeppet 9900, men som överraskade många med att inte ens ha en fullelektrisk buss som en av tre bussar i montern. Istället visar Volvo förutom två turistbussar en elhybrid, trots att företaget lanserade modellen för flera mässor sedan.

Volvo har bantat sin närvaro med bussar på IAA. I år visar man de nya turistbussarna 9900 (bilden) och 9700 samt en elhybrid. Foto: Ulo Maasing.
– Man ska inte läsa in för mycket i det. Vi har valt en buss som vi hade i närheten, förklarade Volvo Bussars chef Håkan Agnevall för bussmagasinet.se.
Samtidigt antydde han att Volvo Bussar om två år troligen kommer att välja Innotrans istället för IAA, i alla fall för sina bussar för kollektivtrafik.
– Kollektivtrafiken kommer att få en allt större betydelse i framtiden, inte minst på grund av den snabba urbanisering vi ser runt om i världen. Det är enda sättet att klara trängseln i städerna, betonade Håkan Agnevall med en spektakulär bild av hur mycket utrymme som frigörs om bilister istället tar en buss – i det här fallet en elektrisk ledbuss från Volvo.
Minskad närvaro
Van Hool har bara två turistbussar på plats och turkiska Otokar, som numera representeras av Skeppsbrons Buss i Sverige också har minskat sin närvaro till endast två bussar, varav en Ulyso, den modell som Skeppsbrons åtminstone inledningsvis fokuserar på. Tidigare har Otokar haft en betydligt större monter.
Likaledes turkiska Temsa har också minskat sin närvaro på IAA. I år presenterar man tre bussar: turistbussen Maraton, den i Sverige populära midibussen MD9 samt nyheten, den tolv meter långa helt eldrivna stadsbussen Avenue Electron. Enligt Temsa är bussen nu redo för serieproduktion. Avenue Electron kan fås med batteripaket från 240 till 360 kWh.
Som en nyhet presenterade Temsas marknadschef Serkan Uzunay möjligheten att köra Avenue Electron med bara en pedal – fast den har två. Funktionen är inte tänkt att ersätta bromspedalen, utan att underlätta för föraren exempelvis att stanna och starta vid hållplatser. Trycker föraren ner gaspedalen accelererar bussen, lättar föraren trycket på gaspedalen bromsar bussen.
– Tekniken minskar energiförbrukningen med 15 procent, minskar bromsslitage och underhållskostnader samt gör färden behagligare, hävdade Serkan Uzunay när han presenterade bussen för pressen.
Den turkiska tillverkaren Karsan, som kan bli aktuell i Sverige, visar två elbussar. En av dessa är lilla Jest Electric med yttermått i klass med en större personbil. 5,8 meter lång kan den ta upp till 26 passagerare (men då blir det trångt). Räckvidden uppges till maximalt 165 kilometer på en laddning.

Marknadschefen Tom Morrison hos brittiska Mellor som också finns på plats med elbussen Orion E på Persontrafik i Stockholm. Foto: Ulo Maasing.
Vi har tidigare presenterat vad MAN, Neoplan och Scania visar för nyheter i den gemensamma hall som företagen i Tratongruppen (f d Volkswagen Truck & Bus), liksom BYD:s nydesignade batteribussar och nyheter från Daimler Buses med bland annat stadsbussen Citaro i fullelektrisk version.

Elektrisk minibuss som är snabbladdad enligt Oppcharge visas av lettiska påbyggaren Universals. Foto: Ulo Maasing.
Till Persontrafik
Brittiska Mellor, som i Sverige representeras av BK Invest, finns på plats hos sin tyska representant E-Vade med sin nyutnämnde internationelle marknadschef Tom Morrison och den fullelektriska Mellor Orion E med 16 platser och genomgående, plant låggolv.
– Vi kommer att visa Orion E även på Persontrafik i Stockholm där vi finns på plats tillsammans med BK Invest. Sverige är en marknad vi tror mycket på och där vi har en konstant försäljning, berättar Tom Morrison.
Andra marknader utanför Storbritannien där Mellor börjar ha framgångar är Nederländerna, Tyskland och Australien dit man nyligen sålt 30 bussar. I Nederländerna är det uteslutande elbussar man säljer, medan den tyska marknaden är öppen för såväl el som diesel.
– Vår strategi är att bygga bussar med god tillgänglighet för alla med ett genomgående låggolv. Senare i höst planerar vi att lansera flera nya modeller.
Att eldrift kommer stort i färdtjänstbussar och bussar för närtrafik är uppenbart och på IAA finns eldrivna mini- och midibussar i mängd. De flesta är avsedda för depåladdning men den lettiska påbyggaren Universals visar på IAA en buss för snabbladdning enligt branschstandarden Oppcharge.Tanken är att den ska kunna utnyttja laddstationer för snabbladdning av andra bussar med en pantograf som sänks ner mot två skenor på busstaket.
Franskt till Skandinavien
Iveco bus satsar också elektriskt. Förutom ledbussen Crealis, som i samband med mässan var en av tre pristagare i Sustainable Bus of the Year, visar man också en batteridriven stadsbuss från franska Heuliez som ägs i Ivecokoncernen.
GX 337 E heter modellen lite lagom sexigt, är en spektakulärt designad 12 meter lång buss med en elmotor på 195 kW (dvs 365 hästkrafter) och en räkvidd enligt tillverkaren på upp till 300 kilometer. Fem timmars depåladdning ger fulla batterier. Heuliez är intressant för Skandinavien eftersom man nästa år ska leverera tio 18-meters fullelektriska ledbussar till norska Tide Buss för trafik i Trondheim.
En rad andra tillverkare, många av dem okända eller föga kända i Sverige visar också elbussar på IAA: ryska Volgabus, tjeckiska sor och kinesiska SRRC hör till dessa.

Dieselbussar får ett elektriskt liv genom att flera företag erbjuder en konvertering till eldrift. Foto: Ulo Maasing.
Konvertering
På IAA visas bland andra elbussar även en dubbeldäckare från MAN med ett antal år på nacken men konverterad från dieseldrift till fullelektrisk drift.
Flera företag presenterar nämligen på IAA lösningar och ombyggnadsset för att konvertera dieselbussar till fullelektriska. Ett av dessa är holländsks e-Traction som visar ett konverteringsset och man hävdar att själva konverteringen är mycket enkel, bara plug-and-play. Bakaxeln byts ut mot en ny med två navmotorer från ZF och snabbkoppling till elsystem, elektronik och kylning. Sedan är det bara att förse bussen med batterier.
Den äldre dubbeldäckare som visas är en sightseeingbuss som likaledes har fått ny bakaxel med navmotorer, i det här fallet från Ziehl-Abegg. Batterierna kan anpassas i enlighet med den räckvidd som operatören vill ha och placeras där tidigare dieselmotorn var monterad.
Förutom Ziehl-Abegg är två andra tyska företag engagerade i projektet, Tassima och IAV. Tassima är specialiserat på att bygga om dieselfordon till eldrift.
Lämna ett svar