Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Flera premiärer på Persontrafikmässan

Spanska Irizar visar på Persontrafik sin nya, 18-meters fullelektriska ledbuss. Foto: Irizar.

Persontrafikmässan i Stockholm den 22 – 25 oktober bjuder på flera Sverigepremiärer, och även första chansen för en bredare svensk publik att se nyheter från flera av de större busstillverkarna. Bland nykomlingarna finns spanska Irizar som deltar för första gången och gör det tillsammans med sin svenska representant Lecab. Även på Persontrafik slår nu elektrifieringen av bussbranschen igenom på allvar, både när det gäller stora bussar och små.

Irizar satsar stort på mässan med en 435 kvadratmeter stor monter och kommer där att visa en 18-meters, fullelektrisk ledbuss som få har sett tidigare. Irizar valde nämligen i år att avstå från den stora IAA-mässan i Hannover för några veckor sedan. Inte heller fanns man på plats på Innotrans i Berlin, men till Stockholm och Persontrafik kommer företaget som nu satsar offensivt på den svenska marknaden.

Förutom den batteridrivna ledbussen kommer Irizar också att visa sin i8 med den nya drivlinan från DAF, utsedd till Årets turistbuss 2018. Därtill finns i montern en Irizar i6 på Scaniachassi. Utomhus presenterar Irizar sin i4 parallellhybrid som är HVO-certifierad och finns tillgänglig för provkörning. Irizar kommer också att tillsammans med Lecab presentera sin strategi för den svenska marknaden.

I VDFL:s monter finns bland annat elbussen Citea SLF-120 Electric. Bild: VDL.

Två välkända busstillverkare har valt att avstå från deltagande på Persontrafik. Det är dels Solaris, som istället fokuserar på UITP:s mässa och världskongress i Stockholm nästa sommar, dels MAN/Neoplan som inte heller medverkar på höstens mässa.

Scania finns däremot på plats och kommer på Persontrafik att visa upp sitt breda utbud av alternativa drivmedel och bussar för stads-, regional-, skol- och turistbussar.

– Det finns inte enbart en lösning som passar alla, utan varje region har sina egna förutsättningar, säger Krister Thulin, bussansvarig på Scania Sverige.

Holländska VDL har haft betydande framgångar även i de nordiska länderna, inte minst med sina elbussar där företaget är en av de ledande på marknaden i Europa. Karlstad, Umeå och Helsingborg är svenska städer som i år och nästa år kommer att få eldrivna ledbussar från VDL. Någon av dessa kommer dock inte att visas på Persontrafik – den ledbuss som VDL visade på Innotrans i Berlin nyligen är redan på plats i Karlstad för bland annat utbildning inför trafikstarten i december.

Volvo presenterar sin nya turistbussgeneration med lyxturistaren 9900 och den mer mångsidiga 9700. Foto: Ulo Maasing.

Däremot kommer VDL att presentera sina lösningar för elektromobilitet under Persontrafik. I montern finns stadsbussen VDL Citea SLF-120 Electric samt turistbussen Futura FHD-129 med den nya drivlina som lanserades i juni förra året.

Volvo visar på Persontrafik upp sitt nya modellprogram för turist- och långlinjetrafik, alltså den nya generationen av lyxturistaren Volvo 9900 och av Volvo 9700 som är tänkt för ett brett spektrum av trafik, från turisttrafik till linjetrafik, inte minst på expressbussmarknaden.

– Det här är den största förnyelsen av vårt modellprogram för långfärdsbussar på mer än 20 år. Vi lanserar dessutom ett helt nytt komplett erbjudande som kommer att göra det så mycket enklare att äga och köra våra bussar, säger Niklas Orre, affärsansvarig för Långfärdsbussar Europa på Volvo Bussar.

Daimler Buses visar bland annat den 21 meter långa ledbussen Mercedes-Benz CapaCity. Foto: Ulo Maasing.

Daimler Buses, det vill säga Mercedes-Benz och Setra, lovar att presentera flera nyheter i sin monter. Inte helt ny i Sverige där den visats förut men för en mer begränsad publik är ledbussen CapaCity L från Mercedes-Benz. Det är en enkelledad, 21 meter lång buss, tänkt för bland annat BRT-linjer eller annan trafik där stor kapacitet behövs.

Hos Daimler Buses finns också nya Mercedes-Benz Tourismo som sattes i serieproduktion förra sommaren och utrustad med avancerade säkerhetssystem. På Plats har Daimler Buses också Setras lyxiga, nya dubbeldäckare S 531 DT.

Naturligtvis finns också en hel rad andra nyheter och intressanta produkter på Persontrafik – bussmagasinet.se återkommer i ämnet.

Share Dela

Taggat som: , , , , , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)