EU-kommissionens hårdnackade motstånd mot att godkänna biodrivmedel som HVO som rena verkar vara på väg att luckras upp. Kommissionens förslag har tidigare mött stark kritik från den samlade kollektivtrafikbranschen, bland annat Sveriges Bussföretag, Svensk Kollektivtrafik, den internationella vägtransportunionen IRU och UITP, den internationella kollektivtrafikorganisationen.
Tillsammans med bland andra energiminister Ibrahim Baylan(S) har dessa aktörer ihärdigt argumenterat för att biodrivmedel, såsom HVO, ska räknas som klimatsmarta drivmedel och kunna användas i så kallade rena fordon.
Vid ett möte i Bryssel på onsdagen med IRU:s persontrafikkommitté fick Sveriges Bussföretags branschchef Anna Grönlund bekräftat att de förändringar som man nu diskuterar för EU:s planerade direktiv om rena fordon, Clean Vehicle Directive, innebär att så kallade avancerade biodrivmedel ska omfattas.
Det innebär att bussar som körs på el, vätgas, biogas och avancerade biodrivmedel i EU:s klassificering ska räknas som rena och klimatsmarta fordon.
– Nu hoppas vi att förslagen blir verklighet och att Clean Vehicle Directive, som är en del av EU-kommissionens mobilitetspaket, kommer att bidra till en utveckling av klimatsmarta bussar utifrån de förutsättningar och villkor som finns i alla EU:s medlemsstater, säger Anna Grönlund i en kommentar.
Lämna ett svar