Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Bussföretagen: Regeringsbeslut ett dråpslag mot fossilfri busstrafik

Anna Grönlund, branschef och vice vd för Sveriges Bussföretag: Regeringen riktar ett dråpslag mot fossilfri busstrafik. Foto: Ulo Maasing.

Regeringen beslutade på torsdagen, som vi tidigare rapporterat, om en ändring av förordningen om hållbarhetskriterier för biodrivmedel och flytande biobränslen, som träder i kraft den 1 juli 2019. Beslutet är ett dråpslag mot fossilfri svensk busstrafik, kommenterar branschorganisationen Sveriges Bussföretag.

Organisationen framhåller att beslutet innebär att mer än hälften av de råvaror som i dag används för att producera HVO, PFAD och teknisk majsolja inte längre kommer att räknas som restprodukter. Därmed faller de bort som användbara råvaror för HVO-tillverkning.

För att kunna producera HVO med fortsatt hög klimatnytta måste producenterna finna nya råvaror, konstaterar Sveriges Bussföretag, som menar att det blir svårt att ersätta dessa stora volymer med andra råvaror. Dessutom skärps lagen om reduktionsplikt nästa år så att låginblandning av HVO i dieselolja måste öka ytterligare.

Sammantaget innebär detta att bristen på HVO 100 kommer att bli än större under 2019, framhåller Sveriges Bussföretag.

– Sveriges Bussföretag beklagar detta beslut, inte minst med tanke på att den största producenten, Neste säger sig kunna hållbarhetscertifiera PFAD under år 2020. Detta kommer att bromsa upp övergången till helt fossilfri busstrafik i Sverige.

– Sveriges Bussföretag har, när förslaget blev känt, kraftigt protesterat och pekat på att det innebär ett dråpslag för en fossilfri busstrafik. Den nuvarande svenska regeringen har dock inte alls lyssnat på bussbranschens kritik och argument utan valt att genomdriva beslutet, kommenterar Anna Grönlund, branschchef och vice vd på Sveriges Bussföretag.

Till skillnad från Sveriges Bussföretag välkomnas regeringens beslut av Naturskyddsföreningen.

Föreningen konstaterar belåtet att beslutet innebär att PFAD inte längre kommer att klassas som restprodukt från palmolja. Den nuvarande skattesubventionen tas därmed bort och ursprunget måste kunna spåras tillbaka till odlingsområdet.

Sverige är idag den i särklass största konsumenten av PFAD i Europa och beslutet har därför stor betydelse för den globala efterfrågan, framhåller Naturskyddsföreningen.

– Fossila bränslen måste förbjudas, men inte ersättas med produkter som är lika dåliga eller ännu sämre för klimatet. Att förespråka ett alternativ där produktionen kan orsaka så mycket som upp till tre gånger så höga klimateffekter som fossilt bränsle, håller helt enkelt inte. Jag är mycket glad över beslutet. Vi har jobbat länge för att Sverige ska ta ställning mot palmoljebaserad biodiesel, säger Johanna Sandahl, Naturskyddsföreningens ordförande.

Taggat som: , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)