Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Ny nordisk inbrytning av BYD – Bergkvarapartner väljer kinesiskt

BYD visade sin stadsbuss K9 i ny design tidigare i höst på IAA-mässan. Nu gör företaget ytterligare en stor inbrytning på den nordiska kollektivtrafikmarknaden. Foto: Ulo Maasing.

Den kinesiska busstillverkaren BYD gör nu en stor inbrytning även i Danmark. Det är det danska bussföretaget Anchersen som har beställt 27 fullelektriska stadsbussar från den kinesiska busstillverkaren. Anchersen ägs till 49 procent av svenska Bergkvarabuss. Elbussarna ska trafikera linje 18 i Köpenhamn, en av de linjer som Anchersen vann  i en upphandling gjord av trafikhuvudmannen Movia tidigare i höst. Linjen ska trafikeras med 23 tursatta bussar.

Anchersen trafikerar idag 19 busslinjer på uppdrag av Movia. Sedan tidigare har BYD order på mer än 100 elbussar till Norge och Sverige med Nobina som största kund. I år har BYD också fått sin först beställning på elbussar till Portugal vilket innebär att den kinesiska busstillverkaren ökar sin marknadsandel på elbussar i Europa till dryga 20 procent, inräknat de bussar man producerar i samarbete med brittiska ADL, Alexander Dennis.

De bussar som Anchersen beställt ska levereras under sensommaren 2019 och sättas i trafik mellan Emdrup Torv och Lergravsparken i Köpenhamn. De tolv meter lång bussarna, BYD K9, har en batterikapacitet på 348 kWh och uppges ha en räckvidd på 250 kilometer. Laddning sker nattetid i depå.

– Vårt mål är att vi ska ha samma driftsäkerhet med de nya elbussarna som med våra nuvarande bussar. Vi har skrivit avtal med BYD eftersom vi efter ett grundligt förarbete är övertygade om att de klarar de krav som vi och Movia har på framtidens bussar, säger Anchersens driftchef Søren Englund.

Bussarna körs helt på el, men när utomhustemperaturen sjunker under fem plusgrader används HVO-drivna tillsatsvärmare för att värma upp bussarna.

Share Dela

Taggat som: , , , , ,

Categorised in: Internationellt, Nyheter

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)