Enligt de ursprungliga planerna kulle den ha varit klar i år, den 18 kilometer långa väg- och tågtunneln mellan Danmark och Tyskland, under Fehmarn Bält. Nu räknar det danska statliga bolaget Femern AS med att tunneln ska stå klar år 2028. Detta sedan myndigheterna i den tyska delstaten Schleswig-Holstein på fredagen gett klartecken till bygget.
Redan 2007 kom de danska och tyska regeringarna överens om att bygga en fast förbindelse mellan de båda länderna, under Fehmarn Bält. Men protesterna var många och processen för att förverkliga planerna drog ut på tiden, framför allt i Tyskland.
Flera miljöorganisationer har kämpat mot bygget, likaså färjerederiet Scandlines som trafikerar färjerutten mellan Rödby och Puttgarden och som inte gärna vill ha konkurrens.
Det godkännande som transportministeriet i Schleswig-Holstein gav på fredagen kan fortfarande överklagas hos den federala förvaltningsdomstolen i Leipzig, Tyskland. Det innebär att byggstarten på den tyska sidan ännu kan dröja en tid.
– Det är normalt med överklaganden, men vi kan ju under tiden börja bygga på den danska sidan säger Tine Lund-Bretlau, kommunikationschef på Femern AS till Sveriges Radio.
Lämna ett svar