Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Tuffa krav på batterier för elbussar

Tomas Eriksson(MP): Batterierna till elbussar en utmaning.

I samband med att trafiknämnden i Region Stockholm på tisdagen fattar beslut om en omfattande satsning på elbussar i Storstockholm måste också tuffa krav ställas på hållbarhet. Det framhåller Tomas Eriksson(MP), miljö- och kollektivtrafikregionråd i Region Stockholm. Han pekar på att en av utmaningarna med en storskalig övergång till elbussar är batterierna som både ska tåla driften men också ska vara producerade på ett hållbart sätt.

– Vi ska säkerställa att produktionen av bussarnas batteri också är socialt hållbart. Det betyder att vi gör allt vi kan för att undvika konfliktmineraler, säger Tomas Eriksson.

Han pekar på att elbussen är som gjord för en snabbt växande storstad med höga klimatambitioner. Inom ett par år ska det rulla 200 eldrivna bussar i Storstockholm, och antalet kan senare komma att mångdubblas.

– Det finns problem med produktionen av batterier och spårbarheten av mineralerna som används. Som en stor aktör tänker Region Stockholm med tuffa krav driva på aktörerna för hållbar batteriproduktion, säger Tomas Eriksson.

Han framhåller att vinsterna med elbussar på många sätt är regionala, men att problemen med batterierna är globala. Batterierna innehåller bland annat så kallade konfliktmineraler som bidrar till både sociala konflikter och miljöförstöring i länderna där de produceras. Den mineral som identifierats som mest kritisk är kobolt. 60 – 70 procent av tillgångarna på kobolt finns i Demokratiska republiken Kongo som är ett land som sedan lång tid tillbaka präglats av sociala och väpnade konflikter.

– Det finns flera åtgärder vi tänker driva. För det första kan hållbarheten för batterier säkerställas via certifiering av de material som används och av de processer som tillämpas precis som det görs med drivmedelscertifiering. Där ska en kravställning ingå om att batterikemier som innehåller hög eller överhuvudtaget någon andel kobolt ej upphandlas.

– Det andra är att ställa minikrav kring att upphandlade trafikutövare ska ha en plan och metod för spårbarheten i sin leverantörskedja. För det tredje ska vi främja återvinning och återanvändning av bussbatterier. Det minskar behov av att nya mineraler bryts, säger Tomas Eriksson.

Han pekar på att social hållbarhet är en grundpelare i de trafikupphandlingar Region Stockholm gör. Det finns, framhåller Tomas Eriksson, flera risker och utmaningar kopplade till batteriproduktion som indirekt bidrar till att bryta mot riktlinjer om mänskliga rättigheter, barnarbete, arbetsrättsliga förhållanden och lokal miljöförstöring, och sin i tur kan medföra att Region Stockholm inte når sina mål om social hållbarhet. Utöver kravställning i upphandlingar krävs det också personal inom Trafikförvaltningen för att säkra uppföljningen.

– Elbussarnas framfart ska ske både hållbart och ansvarsfullt.

Share Dela

Taggat som: , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)