Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Mer elbussar till Oslo – nordisk premiär för batteridrivna regionbussar

Unibuss vd Øystein Svendsen, Vy Buss regionchef Per Nilsen och Bernt Reitan Jensen, vd för trafikhuvudmannen Ruter i Oslo skrev på fredagen avtal i en ny upphandling som bland annat innebär att Nordens första batteridrivna regionbussar ska sättas i trafik i nye Asker Kommune utanför Oslo. Foto: Ruter.

Elektrifieringen av busstrafiken i Oslo fortsätter i snabb takt. Snart kommer också Norges (och Nordens) första elektriska regionbussar, alltså klass 2-bussar, att sättas i trafik åt huvudmannen i Osloregionen, Ruter. I Sverige finns ännu inga batteridrivna klass 2-bussar.

På fredagen skrev Ruter avtal med två operatörer, Unibuss och Vy Buss (f d Nettbuss) om trafiken i tre områden i Osloregionen: Vestre Aker i Oslo; Bærum och nye Asker kommune.

– Vi är säkra på att vi nu har tagit ett stort steg framåt när det gäller att uppnå Ruters miljömål att hela bussflottan ska vara fossilfri år 2020 och utsläppsfri under 2028, säger Ruters vd Bernt Reitan Jenssen.

Två av avtalen, Vestre Aker och Bærum vanns av Unibuss som är ett helägt dotterbolag till kommunala Sporveien AS.

– Vi tar nu över busslinjerna i nya Asker kommune. Det blir en spännande avtalsperiod där vi ska köra Norges första eldrivna regionbussar, alltså klass 2-bussar, säger Per Nilsen, regionchef i Vy Buss som fram till häromdagen hette Nettbuss.

– Unibuss är en stor aktör i Oslo där vi bland annat satsar mycket på elbussar. Nu ser vi fram mot att starta trafiken i de nya avtalen i ett för oss nytt geografiskt område. Utvecklingen med elbussar är central i Unibuss och från 2025 ska de båda avtalsområdena i Vestre Aker och Bærum köras med nollutsläppsbussar, säger Øystein Svendsen, vd i Unibuss.

Värdet på de tre avtalen uppges av Ruter vara cirka 600 miljoner norska kronor per år, det vill säga cirka 657 miljoner SEK).

Share Dela

Taggat som: , , , , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)