Det var bara två bussföretag som lämnade in anbud i den upphandling av stadsbusstrafik i Malmö som Skånetrafiken avgjorde i fredags och som vi då rapporterade om. Nobina, som idag kör trafiken, vann upphandlingen. Prisskillnaden till det andra företaget, Bergkvarabuss, var stor, 40,5 miljoner per år.
Skånetrafiken har i upphandlingen utgått från det pris som företagen har presenterat i sina anbud. Sedan har Skånetrafiken bedömt anbuden efter två kvalitetskriterer: kundnöjdhet och punktlighet. Själva värderingen av hur företagen klarar kvalitetskriterierna gjordes av en referensgrupp inom Skånetrafiken. Gruppens medlemmar var ovetande om priserna i anbuden.
I utvärderingen fick företagen poäng, som mest var det möjligt att få femton poäng per kvalitetskriterium, totalt alltså 30 poäng. Ju fler poäng ett företag fick, desto mer avdrag på anbudspriset gjorde Skånetrafiken. Nobina vann kvalitetskonkurrensen med bred marginal, även om företaget redan från början kom in med det lägsta priset.
Innan kvalitetsutvärderingen låg Nobinas anbud på 217 553 123 kronor(år och Bergkvarabuss´ anbud på 235 075 175 kronor/år. Prisskillnaden var alltså drygt 17,5 miljoner.
Efter kvalitetsutvärderingen värderades Nobinas bud till 167 553 123 kronor/år och Bergkvarabuss bud till 208 075 175. Skillnaden hade ökat till drygt 40,5 miljoner kronor/år.
Sju företag kom in med anbudsansökan och klarade prekvalificeringen: Arriva, Bergkvarabuss, Go-Ahead, Keolis, Vy Buss, Nobina och Transdev, men bara två valde således att lämna anbud.. Att inte fler anbud kom in beror troligen på att avtalstiden är kort – bara tre år med trafikstart i juni 2021 med möjlig förlängning på tolv månader och en option på ytterligare två år, alltså som mest sex år.
Den ovanligt korta avtalstiden ska ses mot bakgrund av att upphandlingen bara gäller ett av de två trafikpaket som stadstrafiken i Malmö är uppdelad i. Det paket som nu upphandlats är Malmö Central med sju linjer. Det andra paketet är Malmö Södervärn. De båda trafikpaketen har olika avtalstider, men Skånetrafiken vill i framtiden slå samman dem och upphandla all stadstrafik i ett paket.
Lämna ett svar