
Taxi Stockholm är en av de stora aktörerna inom Svenska Taxiförbundet som nu lämnar Partnersamverkan för en förbättrad kollektivtrafik. Foto: Ulo Maasing.
Samtidigt som kollektivtrafikbranschens samverkansarena Partnerskap för en förbättrad kollektivtrafik byter ordförande lämnar taxibranschen partnerskapet. Bytet av ordförande är rutin eftersom posten roterar mellan organisationerna i Partnersamverkan. Parallellt med detta arbetar Svensk Kollektivtrafiks före detta vd Charlotte Wäreborn Schultz med att etablera vad som beskrivs som en ”ny samverkansarena inom den särskilda kollektivtrafiken”, alltså färdtjänst, sjukresor med mera. Namnet på nykomlingen är Speak, Samverkan för Personligt Anpassad Kollektivtrafik.
Speak arbetar utanför branschens nuvarande organisationer, Sveriges Bussföretag och Svensk Kollektivtrafik men till stor del med samma frågor som dessa organisationer och Partnersamverkan, dock begränsat till anropsstyrd trafik.

Charlotte Wäreborn Schultz, f d vd för Svensk Kollektivtrafik, driver nu en satsning på en ny aktör i kollektivtrafikbranschen. Foto: Ulo Maasing.
Syftet med Speak anges av organisationen vara ”gemensam utveckling och påverkansarbete som stärker branschens organisation” samt att deltagarna ska ”uppleva en effektiv samverkan som skapar värde för den egna organisationen och branschen som helhet”.
Bland de områden där företagen ska samverka är lobbying, varumärkesbyggande, avtalsprocessen, goda exempel och ökad kunskap, alltså områden där såväl Partnersamverkan som branschorganisationerna redan arbetar.
I Speak ingår idag enligt Speaks hemsida DRT Solutions, Göteborgs Buss, Keolis, Samtrans Omsorgsresor, Sirius Omsorg och Telepass.

Peter Haglund, Sveriges Kommuner och Regioner, tar över som ordförande i Partnersamverkan. Foto: SKR.
Ny ordförande för Partnersamverkan, som Svenska Taxiförbundet alltså lämnar, är Peter Haglund, chef för sektionen för Infrastruktur och fastigheter på SKR (tidigare SKL), det vill säga Sveriges Kommuner och Regioner. Han kommer att ha ordförandeposten under 2020 och 2021.
De nationella branschorganisationer som står bakom Partnersamverkan för en förbättrad kollektivtrafik blir från årsskiftet Sveriges Kommuner och Regioner, Svensk Kollektivtrafik, Sveriges Bussföretag, Järnvägsföretagen (tidigare Tågoperatörerna) samt Trafikverket och Jernhusen.
Under 2020 kommer Partnersamverkan att ha fokus på upphandlingsfrågor och det övergripande målet att öka kollektivtrafikens marknadsandel. Tre helt nya vägledningar är på gång: Vägledning för upphandling av buss, Vägledning för kvalitetsutvärdering samt Vägledning för utveckling avtal Tåg.
Vägledningarnas syfte är vara stödjande dokument för viktiga ställningstaganden inför ett nytt avtal och affärsmodell i kommande upphandlingar och för att nå goda gemensamma affärer.
Ok så Svenska taxiförbundet lämnar. Hade dock varit intressant att få veta varför de lämnar.