Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Europamästare i elbussar

En batteridriven ledbuss från VDL i trafik för Transdevs holländska dotterbolag Connexxion vid flygplatsen Schiphol. Foto: Ulo Maasing.

Och vinnaren är…..Nederländerna! Inget annat land i Europa har lika många batteribussar i trafik som Nederländerna. Vid slutet av år 2018 var 360 elbussar i trafik i landet, men vid slutet av 2019 var antalet hela 770. Det betyder att femton procent av hela den holländska bussflottan om drygt 5 200 bussar i kollektivtrafik, allt enligt siffror från CROW, landets motsvarighet till svenska Trafikanalys.

Utvecklingen i Nederländerna fortsätter i hög fart. Vid slutet av 2020 kommer nästan 1 400 elbussar att vara i trafik i landet, alltså nästan en fördubbling på ett år från en sedan tidigare hög siffra. För tiden efter 2021 har holländska bussoperatörer redan beställt ytterligare närmare 1 000 elbussar (bränslecellsbussar inräknade).

Bakgrunden är att den holländska regeringen har drivit en målmedveten satsning på emissionsfri kollektivtrafik. 2016 skrev regeringen avtal med alla kollektivtrafikmyndigheter/regiioner i landet om att inga dieselbussar ska säljas från 2025 och att dieselbussarna ska vara borta från kollektivtrafiken 2025.

Beroende på när ny trafik upphandlas varierar ännu elektrifieringen stort mellan de holländska regionerna. De största operatörerna av elbussar i landet var vid årsskiftet Qbuzz, som indirekt ägs av de italienska statsbanorna, med 224 elbussar i trafik. Connexxion (en del av Transdev) hade 193 medan Arriva (ägt av Deutsche Bahn) hade 157 elbussar i trafik.

Marknaden domineras av fyra bussleverantörer. Av de 770 elbussarna i trafik var 486 från VDL, 110 från Ebusco, 49 från Heuliez samt 44 från BYD.

De två största beställningarna på elbussar för leverans i år i Nederländerna kommer från Keolis som har beställt 259 elbussar från BYD samt från Connexxion som har lagt en order på 156 elbussar hos Ebusco.

Taggat som: , , , , , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)