Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Krispaketet för småföretag: “Välkommet men för lite”

Finansmarknadsminister Per Bolound (MP) och finansminister Magdalena Andersson (S) presenterade på onsdagen ett nytt krispaket tillsammans med stödpartierna.

Det stödpaket för småföretag som regeringen presenterade på onsdagen välkomnas av företrädare för transport- och besöksnäringen. Men genomgående anser branschorga-nisationerna att åtgärderna är för små och att mer behövs. Transportföretagen, där Sveriges Bussföretag ingår, vill således fortfarande se ett heltäckande permitteringssystem som kommer de små och medelstora företagen till del och som täcker upp till hundra procent. Likaså vill Transportföretagen även se kontantstöd.

– Lånegarantier och sänkta arbetsgivaravgifter är välkomna åtgärder. Men dessutom behöver företagen kontantstöd och det är bråttom, inom transportsektorn är konkurserna redan ett faktum, säger Marcus Dahlsten, vd för Transportföretagen.

I fredags skickade Transportföretagen in en hemställan till regeringen med förslag på ett företagspaket enligt en dansk modell.

– Vi står fast vid de förslag vi presenterat och som innebär olika former av kontantstöd, säger Dahlsten.

Svenska Taxiförbundet välkomnar regeringens krispaket riktad till små- och medelstora företag som presenterades igår under en presskonferens. Förslagen är ett positivt steg framåt, men långtifrån tillräckligt för att rädda taxibranschens småföretagare. Fler riktade, kraftfulla insatser behövs för att rädda jobben och företagen.

Regeringens krispaket för små- och medelstora företag handlar bland annat om tillfälligt sänkta arbetsgivaravgifter och egenavgifter samt statlig lånegaranti. Lättnaderna innebär också tillfällig rabatt för hyreskostnader i utsatta branscher.

– Det är ett bra anslag, men långt ifrån tillräckligt för en taxibransch med många småföretagare som idag har hakan under vattenytan, säger Claudio Skubla, förbundsdirektör i Svenska Taxiförbundet.

I förslagen har det varit för stort fokus på lån, vilket i bästa fall resulterar i att senarelägga konkurserna i taxibranschen till i höst. Det kommer att krävas mer av stödåtgärder i form av ”riktiga pengar” för att taxiföretagen ska överleva, framhåller Svenska Taxiförbundet.

Visita, som är bransch- och arbetsgivarorganisation för den svenska besöksnäringen, är inne på samma linje.

– Regeringens åtgärdspaket är ett steg i rätt riktning. Det är tydligt att regeringen sett den akuta kris som besöksnäringens företag befinner sig i. Men det krävs betydligt mer, säger Visitas vd Jonas Siljehammar.

– Vi står fortfarande inför hot om massarbetslöshet och konkursvåg om inte snabba åtgärder genomförs som riktar sig till alla besöksnäringens företag.

Almega, Sveriges största arbetsgivar- och branschorganisation för tjänsteföretag, anser också att krispaketet inte räcker.

– Det finns positiva delar i paketet, men problemet är att två tredjedelar är lån. De kämpande företagen behöver kraftigt sänkta kostnader, inte lån. Mycket mer krävs för att rädda jobben, säger Thomas Erséus, vd på Almega.

– Sänkningen av arbetsgivaravgiften för små och medelstora företag är välkommen. Den borde dock omfattat fler företag än dem med enbart upp till 30 medarbetare. Vi har sett tydliga tecken på att bankerna inte lånar ut till företagen. Almega har därför krävt en statlig lånegaranti till företagen och det bra att det nu införs.

– Det är en stor besvikelse att regeringen inte inför ett permitteringssystem som innebär att staten helt övertar det ekonomiska ansvaret för försörjningen av permitterade. Det är enda sättet att klara detta. Vi kommer att drabbas av massuppsägningar och konkurser snabbt om inget sker på det här området, säger Thomas Erséus.

Share Dela

Taggat som: , , , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2020 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)