Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Transportföretagen: Flexibilitet krävs för skatt för avställda fordon

Oscar Sundås, Sveriges Bussföretag; Det nuvarande regelverket för skatt på avställda fordon är alltför oflexibelt i nuläget. Foto: Ulo Maasing.

I spåren av covid-19-pandemin ställer många bussföretag och andra transportföretag av fordon som de inte har användning för nu. Men regelverken kring avställda fordon är alldeles för oflexibla i nuläget när bussföretagen har minimalt med uppdrag. Därför har Transportföretagen, där Sveriges Bussföretag ingår, skrivit till Finansdepartementet, Transportstyrelsen och Skatteverket. I skrivelsen kräver Transportföretagen att fordonsskatt inte ska tas ut för avställda fordon, även om avställningen varar mindre än 15 dagar.

För fordon som idag har en fordonsskatt på minst 4800 kronor per år, exempelvis bussar, lastbilar eller större hyrbilar, krävs det enligt de nuvarande reglerna att avställningen varar minst 15 dagar för att återbetalning av skatt ska kunna ske.

Att ställa av fordonen när de inte används minskar även försäkringskostnaderna och är en nödvändig åtgärd för företagen i dagsläget när mängden uppdrag minskar. Men samtidigt vill företagen kunna möta det fåtal uppdrag som dyker upp, ofta med kort varsel, exempelvis tågersättning, framhåller Transportföretagen.

Organisationen pekar på att i extremfallet kan idag ett fordon användas två dagar i månaden och företaget måste ändå betala hela fordonsskatten. Det är inte rimligt i den situation som många företag just nu befinner sig i, hävdar Transportföretagen.

Därför kräver man i brevet att kravet på avställning i minst 15 dagar slopas för de företag som använder fordonen i sin yrkesmässiga trafik, hyrbilsföretag, eller bilar som finns för uthyrning på bensinstationer. En sådan åtgärd kommer enligt Transportföretagen att gynna företag inom flera branscher som åkerier, bussföretag, taxi, bensinstationer och hyrbilsföretag.

– Det här förslaget fångades ursprungligen upp av Sveriges Bussföretags medarbetare Oscar Sundås från en av våra medlemsföretagare, som såg att det nuvarande regelverket har alldeles för lite flexibilitet i den situation som många företag nu befinner sig i.

– Tillsammans med kollegor inom Transportföretagen agerade Oscar snabbt och tog fram ett tydligt förslag för hur regelverket skulle kunna ändras, både för bussar och andra fordon. Varje sparad krona är viktig i dagsläget och detta är ytterligare en del i det paket av åtgärder som lagts fram av Transportföretagen och Sveriges Bussföretag, kommenterar Sveriges Bussföretags branschchef Anna Grönlund.

Taggat som: , , , , , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)