Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

”Corona kan slå mot kollektivtrafiken i tio år”

Sveriges Bussföretags branschchef Anna Grönlund och Transportföretagens vd Marcus Dahlsten varnar för att coronakrisen kan slå mot kollektivtrafiken i tio år. Foto: Ulo Maasing.

Coronakrisen kan slå mot kollektivtrafiken i tio år framöver. Just nu står landets regioner inför upphandlingar av busstrafik för mer än 100 miljarder kronor. Samtidigt har många regioner stora ekonomiska problem. Varar krisen länge kommer en stor del av bussbranschen att slås ut. Därför krävs mer stöd till regioner och bussföretag, liksom mer samverkan mellan offentliga beställare av kollektivtrafik och trafikföretag. Det skriver Transportföretagens vd Marcus Dahlsten och Sveriges Bussföretags branschchef Anna Grönlund i en debattartikel i Dagens Samhälle.

Där pekar de på att åren 2020 – 2023 är en av de största upphandlingsperioderna någonsin inom svensk kollektivtrafik. Busstrafik för mer än 100 miljarder ska upphandlas. Samtidigt har många regioner svårt att få pengarna att räcka till för sin kollektivtrafik.

– Regeringen behöver därför stötta kollektivtrafiken så att den är rustad och redo att möta de utmaningar som vi ser redan i dag, skriver Anna Grönlund och Marcus Dahlsten och pekar på att kollektivtrafiken idag tappar en miljard i månaden i intäkter på grund av covid-19-pandemin.

– Men många regioner har också en god dialog med sina trafikföretag som kör busstrafiken och försöker hitta lösningar för att kunna upprätthålla den samhällsviktiga kollektivtrafiken. Här pekar många av landets bussföretag på Region Stockholm och Region Värmland som goda exempel. Samtidigt har många bussföretag stora ekonomiska problem. Värst är det för de företag som arbetar med turist- och beställningstrafik, men många av dessa kör också offentligt upphandlad busstrafik år regioner och kommuner, framhåller Anna Grönlund och Marcus Dahlsten.

Nu behövs flera insatser, framhåller de:

Ytterligare stöd till landets regioner för att upprätthålla kollektivtrafiken;
Kontantstöd till landets bussföretag så att vi säkrar en kapacitet i kollektivtrafiken nu och i framtiden;
En god dialog mellan landets offentliga beställare av busstrafik och landets bussföretag för att i pragmatiskt anda hitta lösningar för bibehållen kollektivtrafik i dessa kristider;
Ett samlat nationellt forum där offentliga beställare och trafikföretag möts redan nu för att ta tillvara erfarenheter ur coronakrisen för att kloka åtgärder nu och för framtiden.

Share Dela

Taggat som: , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2020 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)