Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

”Viktig delseger för kollektivtrafiken” men ”pengarna redan slut”

De tre stödmiljarderna till kollektivtafiken är en viktig delseger, anser Svensk Kollektivtrafiks ordförande Kristoffer Tamsons. Men Transportföretagen varnar för att pengarna redan är slut. Foto: Transportföretagen.

Det öronmärkta stöd på tre miljarder kronor till kollektivtrafiken i landet som regeringen presenterade på måndagen är en viktig delseger för kollektivtrafiken, säger Svensk Kollektivtrafiks ordförande Kristoffer Tamsons (M). ”Välkommet, men pengarna är slut redan innan de delas ut”, kommenterar Transportföretagen där Sveriges Bussföretag ingår. ”Ska samhället ta sig ur krisen med en bevarad standard på kollektivtrafiken, behövs ordentliga stödåtgärder,” anser Transportföretagen.

– Detta är en viktig delseger för kollektivtrafiken. Med dagens besked erkänns vår samhällsinsats och desto viktigare erkänns att staten har i uppdrag att kompensera för den insatsen. Det är välkommet, säger Kristoffer Tamsons, ordförande för Svensk kollektivtrafik och trafikregionråd i Region Stockholm och fortsätter:

– Det återstår samtidigt att se hur långt detta räcker. Till följd av coronakrisen blöder kollektivtrafiken i Sverige över en miljard kronor i månaden. Även om varje krona som säkrar bussarna och tågen är välkommen kommer dagens besked att behöva följas av fler om vi ska få stopp på blödningen.

Transportföretagen framhåller i en kommentar att i spåren av coronakrisen har många av landets regioner svårt att få pengarna att räcka till för sin kollektivtrafik, eftersom man kör i stort sett samma kollektivtrafik som tidigare men med färre resenärer och därmed får in mindre i biljettintäkter.

– Det är mycket välkommet att regeringen satsar 3 miljarder i öronmärkt stöd till kollektivtrafiken, ett stöd som ska ges landets regionala kollektivtrafikmyndigheter genom Trafikverket.

– Nu är det viktigt att de statliga krismiljarderna också når ända fram till de trafikföretag som kör trafiken och som i många fall hanterar biljettintäkterna från resenärerna. Trafikföretagen har på samma sätt som de offentliga myndigheterna sett sina intäkter minska när resandet krympt och självklart bör de få ta del av statens stöd – kollektivtrafiken är ett sammanhållet nät där alla delar behövs för att resenärerna ska kunna ta sig hela vägen fram, säger Anna Grönlund, branschchef vid Sveriges Bussföretag.

Transportföretagen konstaterar att tillskottet innebär att kollektivtrafikmyndigheterna ska kunna planera och upprätthålla turtäthet och en hög volym av kollektivtrafik, trots minskat resande under corona.

– Samtidigt vet vi att svensk kollektivtrafik i pandemin förlorar 1 miljard kronor i månaden i uteblivna biljettintäkter. Regeringens stöd om 3 miljarder täcker de gångna månadernas bortfall. När nu många av landets regioner och kommuner planerar för framtidens kollektivtrafik måste de känna sig trygga i att de har en finansiering som håller. Inte minst mot bakgrund av att det just nu pågår en omfattande upphandling omfattande 100 miljarder kronor för landets bussar i kollektivtrafik, för den närmaste tioårsperioden, säger Anna Grönlund.

– Det är glädjande att samarbetet med samtliga regionala kollektivtrafikmyndigheter och Sveriges Kommuner och Regioner har gett effekt och ger oss ett andrum i nuläget. Men vi behöver fortsätta arbetet för att säkerställa ytterligare kompensation för hösten och de utmaningar vi står inför nästa år, säger Helena Leufstadius, vd för Svensk Kollektivtrafik. Det är också viktigt att vi tillsammans med Trafikverket kan jobba vidare med en bra fördelningsmodell av det riktade bidraget.

Taggat som: , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)