Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Covid-19 gör månadskortet omodernt – långvariga miljardförluster hotar

Bård Norheim, Urbanet Analyse: “Om du dagligen har rest kollektivt och går över till att bara resa tre gånger i veckan ökar priset per resa med 60  70 procent om du ska fortsätta att använda periodkort. Det skrämmer bort folk från kollektivtrafiken”. Arkivbild: Ulo Maasing.

Resandet i kollektivtrafiken kan komma att vara 13 – 17 procent lägre när covid-19-pandemin väl är över, jämfört med tiden innan pandemin. Och det är ingen tillfällig nergång, utan en varaktig, långsiktig. Nya arbets- och resvanor bidrar till detta. Likaså att kollektivtrafikens konkurrenskraft försvagas. Det gör också att dagens månadskort blir omodernt. Nya modeller för prissättning måste till. Det skriver två trafikexperter från det norsk-svenska analys- och konsultföretaget Urbanet Analys i en artikel i den norska facktidningen Samferdsel som ges ut av TØI, Transportøkonomisk Institutt.

Kollektivtrafiken riskerar att i ett längre perspektiv förlora biljettintäkter på flera miljarder kronor årligen, skriver båda forskarna och konsulterna på Urbanet Analys, Mari Betanzo och Bård Norheim. Och det gäller i Norge som har drygt hälften så många invånare som Sverige.

Urbanet bedömer att det långsiktiga intäktstappet för trafikhuvudmännen kan bli 2,3 miljarder norska kronor (cirka 2,25 miljarder SEK). Årligen.

På uppdrag av fyra norska trafikhuvudmän har Urbanet analyserat de långvariga förändringar i användningen av kollektivtrafiken som följer av covid-19-pandemin.

– En del av det minskade resandet beror på att fler arbetar mer hemifrån. Men den viktigaste förklaringen är att människor tycker att det är mer otryggt när det är trångt i kollektivtrafiken. Motståndet mot trängsel har ökat kraftigt, säger Urbanets vd Bård Norheim till det norska radio och TV-företaget NRK (klicka här).

– Det som är långt allvarligare än den akuta krisen under covid-19-pandemin är att pandemin också kan leda till en långvarig passagerarminskning och intäktstapp även när det finns ett vaccin eller mediciner som gör smittan avsevärt mindre allvarlig, skriver Betanzo och Norheim i Samferdsel.

Nergången är inte bara negativ, framhåller de. Färre som på grund av distansarbete reser påverkar också biltrafiken. Och ett minskat kollektivresande som beror på att människor går eller cyklar ger positiva miljövinster.

Men det finns också positiva effekter på samhällsekonomin. Enligt de analyser som Urbanet gjort kan arbetsresorna minska med åtta procent därför att människor arbetar mer hemifrån. Det kan minska samhällets kostnader för arbetsresorna med 1,15 miljarder norska kronor årligen. Men samtidigt visar analyserna att två av tre “förlorade” kollektivresenärer går över till att köra bil. Det är dessutom på de längsta resorna där kollektivtrafikens konkurrenskraft försvagas och där bilen blir det mest naturliga alternativet.

– Det finns en risk att intäktstappet leder till nerskärningar i trafiken och taxehöjningar med en följande, negativ intäktssprial, skriver Betanzo och Norheim.

Till NRK säger Bård Norheim att utvecklingen kan göra det nödvändigt med ökat statligt stöd till kollektivtrafiken. Men han framhåller också att dagens måndskort inte passar i en situation då fler arbetar hemifrån några dagar i veckan eller reser till jobbet på annat sätt än med buss eller bana.

– Om du dagligen har rest kollektivt och går över till att bara resa tre gånger i veckan ökar priset per resa med 60  70 procent om du ska fortsätta att använda periodkort. Det skrämmer bort folk från kollektivtrafiken, säger Norheim.

Han föreslår att kollektivtrafiken inför ett kundkort som resenären betalar en liten avgift för. Samtidigt får resenären en stor rabatt jämfört med om han eller hon skulle resa på en enkelbiljett.

– Det passar bättre för dem som reser till jobbet tre dagar i veckan och jobbar hemifrån de två övriga dagarna, säger Bård Norheim till NRK.

Han framhåller också att ett modernt kundkort kan bidra till att kapa trafiktopparna och sprida ut resandet utanför den mest hektiska rusningstiden. Det kan uppnås genom att den som har kundkort kan resa till halva priset utanför rusningstid.

– Då kanske några reser vid sjutiden istället för halv åtta eller åtta. Andra kommer att resa närmare klockan nio istället för kvart över åtta.

I vår serie Fokus Framtiden tog Urbanets Torbjörn Eriksson också upp hur kollektivtrafiken kan öka sin konkurrenskraft, nå nöjdare och fler resenärer samt minska skattebidraget med hjälp av kreativ prissättning. Klicka här för att läsa mer.

Share Dela

Taggat som: , , , , , , ,

Categorised in: Internationellt, Nyheter

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2020 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)