
Regeringen måste ta ansvar för de hårdast drabbade branscherna nu, skriver Sveriges Bussföretags Anna Grönlund och Christer Pettersson, Västra Sveriges Bussbranschförening i GT/Expressen. Foto: Ulo Maasing.
”Regeringen måste ta ansvar för de hårdast drabbade branscherna nu”. Det skriver Sveriges Bussföretags branschchef Anna Grönlund och Christer Pettersson, ordförande i Västra Sveriges Bussbranschförening och för Bivab i en debattartikel i GT/Expressen på torsdagen. Där pekar de på hur många företag i bussbranschen idag kämpar för sin överlevnad och hur vissa bussföretag har förlorat 98 procent av sin omsättning under sommaren.
– I januari såg 2020 ut att bli ett av de bästa åren någonsin för oss som representerar företag som kör turist- och expressbussar och arrangerar gruppresor med buss i Västra Götaland. I dag befinner vi oss på en helt ny spelplan där vi i stället kämpar för vår överlevnad, skriver de båda företrädarna för bussbranschen.
Och hösten kommer att bli mycket utmanande, framhåller de.
– Det blir allt tydligare att vi som arbetar med persontransporter, tillsammans med resebyråer, besöksnäringen, kultursektorn och mötes- och eventindustrin kommer att ha en fortsatt mycket tuff höst framför oss. Det är tydligt att det framöver behövs riktade stöd mot särskilt drabbade branscher.
Anna Grönlund och Christer Pettersson betonar att omställningsstödet måste förlängas. Det räcker inte, skriver de, med att få omställningsstöd för mars och april när sommarmånaderna har sett mycket värre ut för många företag, skriver de och pekar på svenska turistbussföretag som har tappat omsättning på upp till 98 procent under sommaren.
Artikelförfattarna lyfter också Sveriges Bussföretags förslag om ett riktat stöd för avställda bussar som skulle hjälpa express- och turistbussföretag.
– Annars finns en risk att samhället förlorar denna transportkapacitet, vilket längre fram blir negativt för exempelvis föreningsliv och besöksnäringen över hela landet. Dessa företag är också viktiga för ett fungerande transportnät även på landsbygden. När exempelvis tågtrafik tillfälligt behöver ersättas eller region- och lokaltrafiken behöver förstärkas för att minska trängsel, anlitas dessa företag.
– De branscher som på grund av myndigheternas rekommendationer och regler behöver arbeta på ett annat sätt även i höst behöver också kunna överleva. Annars har det rullats ut åtskilliga miljarder i såväl korttidspermittering som omställningsstöd och andra åtgärder till ingen nytta, skriver Anna Grönlund och Christer Pettersson.
Lämna ett svar