Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Förarlöst sänker kollektivtrafikens kostnader

Kunglig förarlös färd. För några veckor sedan visade Keolis en förarlös minibuss i Stockholm -med Prins Daniel som provåkare. Läs om det genom att klicka här. Foto: Ulo Maasing.

Kollektivtrafikens kostnader kommer att sjunka drastiskt när det inte längre behövs förare för att köra bussar, tåg, spårvagnar och tunnelbanor. Taxi kommer också att ta stora marknadsandelar från traditionell kollektivtrafik när taxibilarna blir förarlösa. Det visar en ny studie som konsultföretaget WSP tagit fram på uppdrag av Partnersamverkan för en förbättrad kollektivtrafik. “Men det här ligger långt fram och är inget som händer det närmaste årtiondet”, sa transportforskaren Karin Brundell-Freij när hon på tisdagen presenterade rapporten på ett seminarium.

Rapporten är tänkt att fungera som ett underlag för fortsatta diskussioner om kollektivtrafikens roll och samhällsnytta i framtiden.

När både kollektivtrafiken och taxi blir helt förarlösa kommer resandet med den traditionella kollektivtrafiken i storstadsregionerna att minska med mellan 20 och 50 procent och bilresandet att minska med 35 – 90 procent. Men samtidigt kan utvecklingen av förarlösa fordon komma att befästa den traditionella kollektivtrafikens roll i starka stråk med många resenärer.

Det minskade kollektivtrafikresandet till följd av förarlösa fordon kan också leda till ökad trängsel och minskad framkomlighet på vägar och gator, liksom ökade klimatutsläpp. Vilka effekterna slutligen blir beror till stor del på om människor kan tänka sig att resa tillsammans med personer som de inte känner i taxibilar utan förare.

Kollektivtrafikens framtida roll beror även på hur förväntade kostnadsminskningar inom kollektivtrafiken används. Även om de regionala kollektivtrafikmyndigheterna och trafikföretagen väljer att öka utbudet av kollektivtrafik eller sänka biljettpriserna förväntas kollektivtrafikandelen att minska, men valet av strategi avgör hur stor minskningen kommer att bli.

– Det här är en utveckling som kommer att ta mycket lång tid, 20 år eller ännu mer. Alla vi som är med på seminariet kommer att vara pensionärer, om vi ens lever när detta blir verklighet, kommenterade Jonas Eliasson, trafikforskare och måldirektör vid Trafikverket under tisdagens seminarium när rapporten presenterades.

På plats fanns även Anna Grönlund, branschchef vid Sveriges Bussföretag.

– Att vi här talar om en utveckling på mycket lång sikt är viktigt. Idag har vi en förarbrist inom såväl busstrafik som taxi och tågtrafik. De förare som vi behöver rekrytera till branschen behöver inte vara oroliga för att ersättas av automatiska fordon, sa hon.

Klicka här för att ladda ner rapporten.

Share Dela

Taggat som: , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2020 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)