Arbetsmiljöverket har nu godkänt plexiglasskydd som gör det möjligt att öppna framdörrarna på bussarna, vilket vi nyligen rapporterat om (klicka här). ”Beslutet är mycket viktigt för hela den svenska kollektivtrafiken”, säger bussoperatören Nobinas kommunikationschef David Erixon, som samtidigt betonar att det inte är ett generellt beslut. Beslutet gäller två bussmodeller med två olika lösningar för skyddet som har tagits fram av Nobina vid bussdepån Fyrislund i Uppsala.
Arbetsmiljöverket kan inte utfärda generella tillstånd utan måste ta ställning till varje specifik lösning.
– Nu är det viktigt att ta fram lösningar som kan användas i andra bussar och andra fordonstyper och som kan godkännas av Arbetsmiljöverket. Det är viktigt att säkra att förarna att intre utsätts för risken att smittas, samtidigt som vi vet att väldigt många förare saknar den kundkontakt som det innebär när resenärerna stiger på fram.
– Dessutom är det nödvändigt att göra det möjligt för resenärer att validera sin färdbevis så att intäktstappet för kollektivtrafiken dämpas, säger David Erixon.
Att idag säga vad det kommer att kosta att utrusta bussarna med virusskydd för förarna går inte att säga idag enligt honom.
– Men om man tänker på hur mycket kollektivtrafiken idag tappar därför att biljetter inte kan valideras, då handlar det bara om några timmars trafik för att täcka kostnaderna för skydden.
Klicka här för att läsa om Arbetsmiljöverkets beslut. Och genom att klicka här kan du ladda ner själva beslutet.
Lämna ett svar