Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Arbetsmiljöverket godkänner plexiglasskydd för bussförare

Ulrika Scholander, sektionschef, Arbretsmiljöverket: ”Barriärskydd av plast ska skydda chauffören mot droppsmitta. Därför är det avgörande hur det är utformat och placerat i förhållande till var busschauffören och passagerarna befinner sig”. Foto: Arbetsmiljöverket.

Arbetsmiljöverket har beslutat att godkänna plexiglasskydd vid förarplatsen vilket gör det möjligt att åter öppna framdörrarna på bussarna. Men godkännandet gäller bara vissa bussmodeller – i övrigt ska framdörrarna vara stängda även i fortsättningen. Det skydd som myndigheten godkänner har utvecklats av Nobina och gäller vissa bussar hos Nobina i Fyrislundsdepån i Uppsala. Men myndigheten öppnar för att såväl Nobina som andra bussbolag kan få öppna framdörrarna på andra bussar om de installerar skydd som verket kan godkänna.

Bakgrunden är att bussförare under den pågående covid-19-pandemin ska kunna skyddas mot att bli smittade, exempelvis av resenärer som hostar eller nyser.

Skyddsombudet vid Nobina i Uppsala vände sig till Arbetsmiljöverket sedan Nobina velat öppna framdörrarna om ett särskilt plexiglasskydd, eller barriärskydd som myndigheten kallar det, installerades.

– Vårt beslut, som undantar vissa bussmodeller, innebär att framdörrarna ska vara stängda och två stolsrader avstängda. På de undantagna bussmodellerna baseras beslutet på barriärskyddets utformning hos Nobina Fyrislund. Det är inte ett generellt beslut, säger Ulrika Scholander, sektionschef på Arbetsmiljöverket.

– Om det aktuella företaget vill ha barriärskydd prövade för andra bussmodeller måste de kontakta Arbetsmiljöverket så att vi kan ompröva det befintliga beslutet. Det gäller självklart också andra bussbolag där Arbetsmiljöverket beslutat om stängda framdörrar.

Arbetsmiljöverkets beslut innebär nu att framdörrarna ska vara stängda och de två främre stolsraderna ska vara avstängda. Beslutet undantar dock bussar av modellerna Volvo 7900/8900. På dem får passagerarna gå på framtill om barriärskydd har installerats enligt Arbetsmiljöverkets villkor. Skyddsåtgärderna i beslutet gäller till och med den 2 november 2021

– Barriärskydd av plast ska skydda chauffören mot droppsmitta. Därför är det avgörande hur det är utformat och placerat i förhållande till var busschauffören och passagerarna befinner sig, säger Ulrika Scholander, sektionschef på Arbetsmiljöverket.

Klicka här för att läsa Arbetsmiljöverkets beslut.

Taggat som: , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)