Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Covid-19: Norge och Danmark stöttar bussbranschen – Sverige är passivt

Anna Grönlund, branschchef, Sveriges Bussföretag: Förlängda och riktade stöd behövs. Foto: Lena Engstrand, Transportföretagen.

Både i Norge och Danmark har regeringarna fattat beslut om att förlänga de statliga stödåtgärderna till rese- och besöksnäringen, åtminstone till årets slut. Därmed får bussföretagen i de båda grannländerna ett betydligt bättre stöd från sina regeringar än vad den svenska regeringen ställer upp med.

– När nu de svenska myndigheternas rekommendationer stramas upp behöver bussbranschen tillsammans med andra särskilt drabbade näringar en förlängning av nuvarande stödåtgärder men också nya riktade branschspecifika stöd. Den svenska regeringen kan än en gång hämta inspiration i våra nordiska grannländer, kommenterar Anna Grönlund, branschchef på Sveriges Bussföretag.

Transportföretagen, där Sveriges Bussföretag ingår, skickade i förra veckan in en hemställan till regeringen om förlängda, förändrade och nya stöd i spåren av coronakrisen. Bland annat tar man upp det förslag om stöd för avställda turistbussar som Sveriges Bussföretag och Transportföretagen presenterade redan i april i år. Samtidigt har flera av Sveriges nordiska grannländer sedan i somras både förlängt sina stödåtgärder för drabbade företag och tagit fram nya.

Norges tidigare omställningsstöd löpte ut den 31 augusti 2020. Sedan den 1 september finns i stället en särskilt ”Reselivpakke”, ett stöd som riktar sig särskilt till de besöksnäringen eller näringar som är direkt beroende av besöksnäringen för sin verksamhet och som vi tidigare rapporterat om (klicka här).

För stödet har den norska regeringen anslagit 1,4 miljarder norska kronor för i år. Stödet är tänkt att förlängas även nästa år.

I Danmark har regeringen kommit överens med flertalet partier i Folketinget att förläng stödpaketen till den 31 januari nästa år.

Även för den linjelagda danska trafiken finns överenskommelser som räcker året ut. Dansk Persontransport, den danska bussbranschens organisation, nådde redan i mars en överenskommelse som i stora drag innebär att de danska trafikselskabene (motsvarigheten till de svenska regionala kollektivtrafikmyndigheterna) fortsätter att betala ersättning till operatörerna enligt ingångna kontrakt.

Om trafiken reduceras, så som har skett i nästan hela landet, ska enligt den nationella överenskommelsen full betalning erläggas, dock med avdrag för den ersättning trafikföretagen kan få genom de statliga krisåtgärderna samt avdrag för vissa rullkostnader. Den 17 juni kom sedan ett nytt beslut rörande den linjelagda offentliga danska kollektivtrafiken. Då garanterade den danska regeringen trafikselskabene full kompensation för de ekonomiska konsekvenserna av covid-19-pandemin.

Share Dela

Taggat som: , , , ,

1 kommentar »

  1. Har inte märkt av något stöd alls! Det kan jag och mina 101 uppsagda chaufförs kollegor nog skriva under på!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2020 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)