Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Taxiförbundet: Generösare krisåtgärder behövs

Bra att regeringen förlänger stöden till företagen, men de måste både bli enklare och generösare, anser Svenska Taxiförbundet. Foto: Ulo Maasing.

“Det är bra att stöden till företagen förlängs, men de behöver förenklas och göras mer generösa.” Det säger Svenska Taxiförbundets förbundsdirektör Claudio Skubla i en kommentar till regeringens besked på måndagen om förlängningen av omställningsstödet och korttids-permitteringarna.

Omställningsstödet förlängs så att det gäller även augusti, september och oktober. Tidigare gällde stödet perioden mars – juli.

– Det är bra att man ser behovet redan nu av en förlängning, men tiden är knapp och pengarna måste ut. Nu gäller det att myndigheternas handläggning går undan så att företagen snabbt får del av stöden, säger Claudio Skubla.

Taxiförbundet anser inte heller att förlängningen av korttidspermitteringen med ytterligare sju månader är tillräcklig.

– Med anledning av de lokala allmänna råden har situationen för taxibranschen gått från allvarlig till nattsvart. Branschen klarar inte mer, säger Claudio Skubla.

I ett pressmeddelande skriver Svenska Taxiförbundet att krisen för taxi har fördjupats med de senaste veckornas skärpta rekommendationer, råd och delvisa nedstängning.

– Covid-19-pandemin har gjort att en av tio taxibilar försvunnit och fortsätter det så här står snart kommuner och delar av regioner utan taxitrafik. Utan ett riktat branschstöd kommer krisen att leda till att det varken på kort eller lång sikt kommer att finnas tillräckligt med aktörer som kan genomföra särskild kollektivtrafik som exempelvis färdtjänst, rullstolstaxi, sjukresor och skolskjuts. Då kommer samhället att få mycket svårt att klara av sitt grundläggande uppdrag för utsatta grupper med särskilda behov, skriver Svenska Taxiförbundet.

Share Dela

Taggat som: , , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2020 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)