Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Snedvriden konkurrens hotar för paketresor

Oscar Sundås, Sveriges Bussföretag: Regeringens förslag när det gäller stöd till paketresearrangörer riskerar att träffa helt fel. Foto: Ulo Maasing.

Det utkast till ett statligt stöd till paketresearrangörer som regeringen nyligen skickade ut (klicka här) får kritik av Sveriges Bussföretag i organisationens remissvar. ”Dess funktion som stödåtgärd för branschen missas eftersom det kommer alldeles för sent och även riskerar att träffa fel”, skriver Sveriges Bussföretag. Organisationen har haft en nära dialog med de två branschorganisationerna i resenäringen, Svenska resebyrå- och arrangörsföreningen (SRF) och Visita, när man har utarbetat sitt remissvar. ” Det är också tydligt att den inte är avsedd att vara ett stöd för branschen utan fokus ligger ensidigt på konsumenterna”, skriver bussföretagen.

Mycket i regeringens förslag behöver förtydligas, anser Sveriges Bussföretag som särskilt lyfter fram två delar i förslaget.

Den ena gäller ansökningstiden fram till den 31 mars nästa år. Först därefter kommer alla ansökningar att hanteras samtidigt.

– Det håller inte. Att efter nio månader föreslå att företagen skall vänta minst fyra månader till på att erhålla lån, är inte acceptabelt, skriver organisationen.

Istället vill bussföretagen att ansökningar skall behandlas utifrån tidpunkt för avresa och att de resenärer som väntat längst skall få sina återbetalningar först. Kammarkollegiet behöver kunna äska ytterligare medel vid behov. Annars finns det risk att företagen går i konkurs och då blir resenärerna definitivt utan pengar, eftersom de inte omfattas av resegarantin om resan ligger bakåt i tiden, varnar bussföretagen.

Det mest problematiska med regeringens förslag är enligt Sveriges Bussföretag den del som handlar om att arrangören ska ha struntat i återbetalningar.

– Alla företag inom resebranschen har velat vårda sina kundrelationer och återbetala enligt gällande regler – vilket också gjort att många exempelvis har tagit lån till betydligt sämre villkor än de som erbjuds i de föreslagna statliga lånen. Det är alltså endast företag som bryter mot gällande regelverk om återbetalningstid som har möjlighet att låna pengar till återbetalningar enligt förordningen, konstaterar Sveriges Bussföretag.

Istället vill bussföretagen att företag som har löst sina återbetalningar ska kunna söka lånen, om de exempelvis kan visa på att underleverantörer inte återbetalat. Pengarna kan då användas till att exempelvis lösa lån med sämre villkor.

– Genom att erbjuda de researrangörer som brutit mot gällande regelverk, framförallt vad gäller återbetalningstid, förmånliga statliga lån för att lösa sina återbetalningar och utesluta de företag som gjort rätt för sig snedvrider konkurrensen mellan företagen och sänder väldigt märkliga signaler till företagen. Även om det är tydligt att det är konsumenterna som är största fokus i regeringens föreslagna åtgärd så ser vi stora risker att den kommer träffa väldigt fel, säger Oscar Sundås, branschutvecklare turist- och beställningstrafik på Sveriges Bussföretag.

Taggat som: , , , , , ,

Categorised in: Nyheter, Turism

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2021 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)