Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Vätgasfnurra i Gävleborg

Två bränslecellsdrivna Solarisbussar ska nästa höst sättas i trafik i Sandviken. Foto: Solaris.

Att kollektivtrafiken i Region Gävleborg nästa höst ska få två vätgasdrivna bränslecellsbussar till lokaltrafiken i Sandviken har nu gett upphov till politisk strid. Bussarna blir de första bränslecellsbussarna i helt ordinarie trafik i Sverige, sånär som på ett försök i Stockholm för nästan 20 år sedan. Men satsningen får kritik. ”Ett politiskt prestigeprojekt som skattebetalarna i länet får betala dyrt för”, säger Patrik Stenvard, regionråd för Moderaterna till Gefle Dagblad.

Vätgasbussarna beräknas kosta regionen två – tre miljoner mer i drift än andra bussar.

Patrik Stenvard säger till tidningen att det är Sandvikens kommun som har tryckt på för att få satsningen till stånd.

– Om det är så viktigt för Sandviken kan de väl göra det här själva och inte dra in hela länet i det. Nu riskerar det att resultera i att ännu fler busslinjer läggs ned i länet, säger Stenvard men får mothugg av Eva Lindberg (S), ordförande i regionstyrelsen i Region Gävleborg.

– Gävleborg ska gå före i den gröna omställningen. Både på nationell och europeisk nivå lyfts vätgas fram som viktig i omställningen till elektrifierade transporter. Den gröna omställningen måste gå mycket fortare än i dagsläget så det är klart vi ska driva utvecklingen framåt och testa tekniken, säger hon i ett pressmeddelande.

Bränslecellsbussarna i Sandviken ska köras av Transdev och levereras av Solaris.

Taggat som: , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)