Att kollektivtrafiken i Region Gävleborg nästa höst ska få två vätgasdrivna bränslecellsbussar till lokaltrafiken i Sandviken har nu gett upphov till politisk strid. Bussarna blir de första bränslecellsbussarna i helt ordinarie trafik i Sverige, sånär som på ett försök i Stockholm för nästan 20 år sedan. Men satsningen får kritik. ”Ett politiskt prestigeprojekt som skattebetalarna i länet får betala dyrt för”, säger Patrik Stenvard, regionråd för Moderaterna till Gefle Dagblad.
Vätgasbussarna beräknas kosta regionen två – tre miljoner mer i drift än andra bussar.
Patrik Stenvard säger till tidningen att det är Sandvikens kommun som har tryckt på för att få satsningen till stånd.
– Om det är så viktigt för Sandviken kan de väl göra det här själva och inte dra in hela länet i det. Nu riskerar det att resultera i att ännu fler busslinjer läggs ned i länet, säger Stenvard men får mothugg av Eva Lindberg (S), ordförande i regionstyrelsen i Region Gävleborg.
– Gävleborg ska gå före i den gröna omställningen. Både på nationell och europeisk nivå lyfts vätgas fram som viktig i omställningen till elektrifierade transporter. Den gröna omställningen måste gå mycket fortare än i dagsläget så det är klart vi ska driva utvecklingen framåt och testa tekniken, säger hon i ett pressmeddelande.
Bränslecellsbussarna i Sandviken ska köras av Transdev och levereras av Solaris.
Lämna ett svar