Kina är med råge det land som producerar flest elektrifierade bussar, alltså batteribussar, bränslecellsbussar och laddhybrider. I fjol sålde de kinesiska busstillverkarna nästan 151 000 bussar. Av dessa var över 60 000 elektrifierade. Detta, trots en kraftig nergång på marknaden på grund av bland annat covid-19-pandemin.
De kinesiska busstillverkarna sålde under 2020 närmare 151 bussar av minst fem meters längd. Det är en minskning med 21 procent i förhållande till året innan. Nergången berodde bland annat på covid-19-pandemin och de hårda nerstängningar av samhället som myndigheterna genomförde för att hejda pandemin. Mot slutet av året började dock marknaden att återhämta sig, rapporterar Chinabuses.org.
Överlägset störst, trots en kraftig minskning av försäljningen, var som tidigare Yutong med mer än en fjärdedel av marknaden. Det gör även Yutong till världens största busstillverkare. BYD, som är mycket offensivt på en rad internationella marknader, ökade sin försäljning med hela 44,45 procent och ligger nu på fjärde plats bland de kinesiska busstillverkarna.
Några siffror som visar hur stor del av den kinesiska busstillverkningen som exporterades föreligger inte ännu.
Tabellen nedan visar de kinesiska busstillverkarnas försäljning och marknadsandel. Källa: Chinabuses.org.
Kina dominerar den globala marknaden för elbussar. Tabellen nedan visar försäljningen 2020 av det som i Kina definieras som ”New Energy Buses”, det vill säga batteribussar, laddhybridbussar och bränslecellsbussar.
Elbussarna och de övriga bussarna i kategorin New Energy Buses tappade en hel del i fjol i Kina, på grund av pandemin men också därför att den kinesiska staten har slopat mycket av det statliga stödet för investeringar i elbussar.
Tabellen här nedan visar de kinesiska busstillverkarnas försäljning av New Energy-bussar på fem meters längd och mer under fjolåret. Siffrorna är hämtade från Chinabuses.org.
Lämna ett svar