Tillsammans med två andra polska företag har busstillverkaren Solaris startat ett projekt för att ge bussbatterier ett andra liv. Projektet, Second Life ESS, syftar till att skapa ett system för energilagring där man använder bussbatterier som har blivit alltför ”trötta” för användning i buss.
Solaris lanserade sin första elbuss redan 2011 och har sedan dess levererat mer än 1 000 elbussar till trafikföretag i 18 städer. Nu har de äldsta av dessa bussar kört över en halv miljon kilometer. Det betyder att de har tappat en del av sin kapacitet och behöver bytas ut. Men det innebär inte att batterierna inte kan göra fortsatt nytta.
– När batterierna lagringskapacitet sjunker under 80 procent kan de fortsatt användas på ett utmärkt sätt för stationär energilagring under många år, säger Łukasz Chełchowski, chef för Solaris utvecklingsavdelning.
Enkelt uttryckt handlar det om att ge litiumjoncellerna i batterierna ett nytt liv som energilager i fastigheter, för laddning av elfordon med mera.
Samtidigt som Solaris presenterar nyheten om sitt projekt med ett andra liv åt bussbatterier rapporterar den stora nordamerikanska busstillverkaren New Flyer att man just har genomfört ett stort projekt rmed återvinning av litiumjonbatterier. 95 procent av allt material i batterierna återvanns, inklusive råvaror som kobolt och nickel – och det till en kostnad som är lägre än att utvinna råvarorna i gruvor.
På många håll arbetas det med att ge bussbatterier ett andra liv och att återvinna dem. Sedan i somras samarbetar exempelvis Volvo Bussar med Stena Recyclings dotterbolag Batteryloop om att förlänga livet på batterier från elbussar genom att använda batterierna som energilager (klicka här).
Redan 2018 började Volvo och Riksbyggens bostadsrättsförening Viva i Göteborg att använda batterier från elbusslinje 55 i Göteborg för energilagring. Bland annat lagras energi från solceller på bostadshusen tak i ett energilager med tidigare bussbatterier. Läs vårt reportage från det spännande projektet genom att klicka här!
Den spanska busstillverkaren Irizar arbetar tillsammans med ett annat spanskt företag, Ibil, i ett projekt går ut på att använda gamla elbussbatterier på Ibils laddstationer som är placerade på Repsols bensinmackar. Därmed reducerar man den effekt som elnätet belastas med, vilket minskar kostnaderna för såväl drift som infrastruktur (klicka här).
Busstillverkaren MAN testar tillsammans med Volkswagen och ett trafikföretag i Hamburg att använda batterier från laddhybridbilen VW Passat GTE i en av bussbolagets depåer. Där får batterierna ett andra liv, vilket både miljömässigt och ekonomiskt har betydande fördelar (klicka här).
Även BYD har i Kina sedan en tid börjat använda uttjänta elfordonsbatterier för att leverera energi till sina byggnader i Shenzhen.
Lämna ett svar