Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Gamla elbilsbatterier sätter fart på elbussen

Busstillverkaren MAN testar återanvändning av batterier från laddhybridbilar i en bussdepå i Hamburg. Foto: MAN.

På allt fler håll lanseras nu lösningar för att ge batterier från elbussar och andra elfordon ett nytt liv, när de har tappat orken för sin ursprungliga uppgift att driva elbussar eller elbilar. Nu testar busstillverkaren MAN tillsammans med Volkswagen och ett av de två stora bussföretagen i Hamburg, VHH, att använda batterier från laddhybridbilen VW Passat GTE i en av bussbolagets depåer. Där får batterierna ett andra liv, vilket både miljömässigt och ekonomiskt har betydande fördelar.

Än så länge handlar det om ett pilotprojekt. 50 begagnade batterier från laddhybridbilen VW Passat GTE har monterats i en container på bussdepån. Varje batteri har en kapacitet på 9,9 kWh. Det betyder att containern har en total kapacitet på 495 kWh, alltså nästan en halv megawatt. Batterierna är monterade i ett rack och kopplade så att de i praktiken fungerar som ett enda, stort batteri.

Stefan Sahlmann, chef för MAN Transport Solutions. Foto: Ulo Maasing.

– Att ge batterier ett andra liv är synnerligen viktigt med tanke på den ständigt ökade elektrifieringen av persontransporterna. Här vill vi undersöka hur begagnade batterier fungerar så att vi kan utveckla framtida användningar, säger Stefan Sahlmann, chef för MAN Transport Solutions.

Ett av syftena med projektet är att testa stora lagringssystem för att optimera elförbrukningen i bussdepån, bland annat genom att använda elnätet bättre och att kapa topparna i effektförbrukningen när elbussarna laddas. Därmed minskas elkostnaderna.

Dessutom räknar deltagarna i projektet med att få nya kunskaper bland annat om hur batterier åldras och hur man utnyttjar batterier på mest effektiva sätt. Likaså räknar man med att få kunskap om livscykeln hos framtida batteritekniker.

Idag har VHH endast en elbuss från MAN, men företaget har lagt den första beställningen på MAN:s elbuss Lion´s City E för leverans mot slutet av 2020. Totalt har VHH cirka 560 bussar som de kommande åren alla ska bli eldrivna.

Att återvända batterier från elfordon är viktigt, både med tanke på miljö och ekonomi. Vi har tidigare rapporterat om flera sådana satsningar.

Redan i fjol inledde Volvo Bussar tillsammans med Riksbyggens bostadsrättsförening Viva i Göteborg en satsning på att återanvända batterier från elbusslinje 55 i Göteborg. Batterierna används som energilager för den stora föreningen. Där lagras energi från solceller på taket till föreningens byggnader. Det kan även användas för att köpa och lagra el från nätet när den är billig och grön, för att användas senare. Läs mer om projektet här.

I början av december inledde Volvo Bussar och Stena Fastigheter i Göteborg ett samarbete där använda elbussbatterier laddas rån solceller på på fastigheternas tak. Den el som lagras i batterierna kommer att användas till allmänna utrymmen som tvättstugor och till utomhusbelysning, vilket du kan läsa mer om här.

Den spanska busstillverkaren Irizar inledde i höstas ett samarbete med ett annat spanskt företag, Ibil, för att ge batterier från Irizars elbussar ett långt, andra liv. När batterierna har gjort sitt i elbussarna ska de användas för lagring av elektricitet på de laddstationer för elbilar och andra elfordon som Ibil nu etablerar på oljebolaget Repsols bensinmackar över hela Spanien, vilket du kan läsa mer om här.

Taggat som: , , , , , ,

Categorised in: Internationellt, Nyheter

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)