Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Spännande projekt kring självkörande bussar

En av de självkörande bussarna i projektet Ride the Future i Linköping. Foto: Linköpings stad.

Tänk en autonom, självkörande, buss som lämnar information till en städrobot om var det behöver snyggas upp. Det är bara ett av många spännande forskningsprojekt som pågår kring de självkörande bussarna i Linköping, berättade Anna Anund, VTI, på den för i år digitala konferensen Transportforum.

Av Paula Isaksson

Snart har det gått ett år sedan de två elektrifierade autonoma minibussar började köra i Linköping. Många resenärer har åkt med för att prova och reaktionerna har genomgående varit positiva. Vid det här laget har bussarna avverkat över 400 mil på sin resa mellan Campus Valla och Vallastaden. Själva sträckan är två kilometer lång.

Initiativtagare till projektet som går under namnet Ride the Future är Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI) och Linköpings universitet. Under onsdagen presenterades det på Transportforum.

– Syftet är att visa hur den här typen av trafik kan vara en del av mobiliteten i en modern, förtätad stad. Vi vill också att det ska vara en forskningsplattform där andra aktörer ska känna sig inkluderade och kunna testa olika idéer, berättade Anna Anund, forskningschef på VTI.

Slingan som bussarna kör består dels av vanlig väg med både kollektivtrafik och personbilar, dels av en sträcka genom campus med oskyddade trafikanter som gående och cyklister. 

Antalet hållplatser är åtta men till hösten blir de fler. I augusti ska linjen förlängas till en del av Vallastaden där det finns både grundskola för barn med särskilda behov och ett äldreboende. Tanken är att länka ihop trafiken med en stombusslinje som har sin hållplats 250 meter från båda byggnaderna.

– Idag går det 23 färdtjänstbussar till skolan varje dag men med våra autonoma bussar kan vi underlätta för barnen och de äldre att få en säker och oberoende mobilitet. För oss är det viktigt att titta på vad den här typen av mobilitetslösningar kan bidra med för olika grupper i samhället, sa Anna Anund.

Anna Anund, forskningsledare vid VTI: Kanske kan bussen säga till städroboten var det behöver städas. Foto: Paula Isaksson.

Bussarnas maxhastighet är 14 till 15 kilometer i timmen. Med på varje tur följer en säkerhetsförare som ger service till resenärerna och vid behov tar över manuellt.

Till exempel har året som snart gått visat att bussarna, som är av olika franska modeller och körs av Transdev, är känsliga för kringblåsande löv och stora snöflingor.

Inte mindre än cirka tio forskningsprojekt är kopplade till Ride the future. En viktig fråga är hur de oskyddade trafikanterna ska interagera med bussarna.

– Vi studerar hur man kan optimera ljudet från bussarna så att gående och cyklister ska förstå att de är på väg och hur de ska agera när de kommer, sa Anna Anund. 

I samarbete med en grupp studenter ska man också försöka förstå hur självkörande fordon av den här typen kan interagera med andra slags autonoma fordon.  Bland annat har studenterna tittat på städrobotar.

– Kanske kan det vara så att våra autonoma bussar kan lämna information till städroboten om var det behöver städas ute på campus. Vi har också som mål att till exempel hitta verktyg som kan hjälpa blinda till bussarna, sa Anna Anund.

Förutom Linköpings universitet och Transdev är Akademiska Hus, Linköpings kommun, RISE, Linköping Science Park och Östgötatrafiken samarbetspartners i projektet.

Share Dela

Taggat som: , , , , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2021 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)