
Kollektivtrafiken har förlorat stora pengar under covid-19-pandemin. Kompensationen från staten räcker inte och nu riskerar regeringen att göra situationen ännu värre, varnar ledningen för Svensk Kollektivtrafik. Bild: Ulo Maasing.
Den väg som regeringen har valt riskerar att göra en utmanande situation ännu värre. Nu vill man bestraffa de kollektivtrafikmyndigheter som inte klarar av att upprätthålla 2019 års trafikutbud och behöver börja anpassa trafiken utifrån förutsättningarna. Dessutom ska kollektivtrafiken bestraffas och betala för det som i praktiken är statens egna beslut. Nu kräver Sveriges samlade kollektivtrafikmyndigheter full ersättning. Det skriver ledningen för branschorganisationen Svensk Kollektivtrafik i en debattartikel i Altinget på måndagen.
Bakom artikeln i Altinget står ordföranden Kristoffer Tamsons (M), första vide ordföranden Ulrika Frick (MP), andre vice ordförande Tommy Levinsson (S) samt vd:n Johan Wadman.
De konstaterar att i fjol fick landets kollektivtrafik dela på tre miljarder i statlig kompensation och att det för i år har utlovats två miljarder. Det är långt ifrån tillräckligt, anser ledningen för Svensk Kollektivtrafik.
– Därtill måste kompensationen utbetalas utifrån rimliga, verklighetsförankrade och förutsägbara principer, skriver de och reagerar på att en del av pengarna ska fördelas utifrån hur trafikens så kallade platsutbud har förändrats mellan 2019 och 2021.
Artikelförfattarna menar att regeringens förslag, som det är utformat, innebär en rad problem:
” Kollektivtrafiken kan straffas för beslut som fattas av andra aktörer, och då framför allt av staten själv genom Trafikverket;
Antalet platskilometer iakttar inte många av de åtgärder som landets kollektivtrafik vidtagit för att stoppa smittspridningen;
De län som under 2019 hade tillfälliga ökningar av trafikutbudet, exempelvis till följd av särskilda evenemang, kommer att mätas mot en högre och orimlig nivå;
En hög nivå av banarbeten i ett givet län och som tvingar fram trafikreduceringar kommer att påverka negativt;
Den tillfälliga covid-19-lagen kan leda till att staten fattar beslut som minskar antalet platskilometer i kollektivtrafiken kraftigt.”
– Det förslag som nu ligger på bordet riskerar att få helt orimliga konsekvenser och slå hårt mot en kollektivtrafik som redan prövats till bristningsgränsen, skriver ledningen för Svensk Kollektivtrafik.
Lämna ett svar