Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Förarlöst år i Linköping

En av de förarlösa minibussar som nu har varit i trafik i Linköping ett år.

De självkörande, eldrivna minibussarna har nu varit i trafik ett år på campusområdet i Linköping inom ramen för forskningsprojektet Ride the Future. Bussarna har under året kört drygt 570 mil, vilket motsvarar sträckan Linköping – Madrid fram och åter. Nästa steg i projektet är att testa bussarna i stadsmiljö i stadsdelen Vallastaden i Linköping.

Sedan invigningen i mars 2020 har de självkörande bussarna haft drygt 1 600 resenärer ombord. På grund av rådande pandemi kör bussarna sedan december utan passagerare och endast i forskningssyfte.

– Resan hit har varit mycket lärorik. Pandemin har gjort att verksamheten med de självkörande bussarna har behövts anpassas och det har även påverkat våra forskningsprojekt. Men trots detta är flera projekt med koppling till bussarna i gång, säger Anna Anund, forskningschef vid Statens väg- och transportforskningsinstitut, VTI.

Ett av de forskningsprojekt som bedrivs med bussarna som plattform har fokus på att göra kollektivtrafiken mer tillgänglig för personer med synnedsättning genom olika digitala verktyg. Projektet Synnedsattas resande finansieras av Nationellt kunskapscentrum för kollektivtrafik, K2.

De självkörande bussarna är också en del av EU-projektet SHOW vars syfte är att demonstrera hur framtidens olika transportlösningar kan integreras och fungera tillsammans i en stad.

I projektet interagerar bussar från två olika tillverkare, Navya (till vänster) och EasyMile (till höger). Foto: Erik Widén, Länsstyrelsen Östergötland.

– Vi har redan projekt inom många olika områden och nya tillkommer hela tiden, säger Mikael Asplund docent i datalogi vid Linköpings universitet och forskningskoordinator för de självkörande bussarna.

– Vi ser fram emot nästa steg i projektet där våra självkörande fordon kommer koppla ihop campuset med Vallastaden. Redan idag kör fordonen i olika sammanhang, på vägar tillsammans med bilar och bussar och på campus huvudstråk ”corson”, bland gående och cyklister. I Vallastaden kommer vi dessutom se hur de självkörande fordonen kan skapa bättre resmöjligheter mellan kollektivtrafikens hållplatslägen och målpunkter såsom serviceboendet och skolan. Det blir ett riktigt komplement till den traditionella kollektivtrafiken, säger Christian Monstein, innovationschef på Transdev Sverige.

Projektet har redan fått ett tillfälligt tillstånd från Transportstyrelsen för att göra förberedelsearbete för att kunna köra fordonen autonomt under andra halvan av 2021. För invånarna innebär detta att de redan under våren kommer att se de självkörande fordonen köra manuellt genom Vallastaden som ett första steg.

– Det är rätt häftigt att Linköping blir en av de första kommunerna i Sverige med att testa självkörande bussar i stadsmiljö. Vi satsar mycket på framtidens mobilitet och därför var det även självklart för oss att delta i fortsättningen av projektet och satsa ytterligare 1,5 miljoner kronor på de självkörande bussarna, säger Muharrem Demirok (C), kommunalråd i Linköpings kommun.

Bussarna trafikerar en 2,1 kilometer lång sträcka på campusområdet i Linköping med åtta hållplatser. Unikt med projektet är att projektet arbetar med två olika fordon som interagerar med varandra: Navya Autonom Shuttle DL4 och EasyMile WZ10 gen2 som tar 11-13 passagerare. En säkerhetsförare som också är kundvärd finns ombord och kan ta över körningen manuellt ifall det behövs.

Inom projektet Ride the Future samarbetar VTI, Linköpings universitet (LiU), Östgötatrafiken, Transdev, Akademiska Hus, RISE, Linköpings Science Park och Linköpings kommun.

Taggat som: , , , , , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2021 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)