
Danmark förlänger stödet till företag som drabbats hårt av covid-19-pandemin; i Sverige finns inga beske.
Danmark fortsätter att gå före Sverige när det gäller stöd till företag med anledning av covid-19-pandemin. Danmark har nu förlängt stödet till företag vars verksamhet har minskat kraftigt till följd av coronakrisen. Stödet är förlängt till den 5 april. I Sverige finns beslut om motsvarande stöd även efter sista februari men det är oklart när det går att söka, trots nya restriktioner som drabbat bussbranschen, konstaterar Sveriges Bussföretag.
Organisationen fortsätter tillsammans med företrädare för flera andra näringar som i princip belagts med näringsförbud att driva krav på fortsatta, långsiktiga och helst även riktade stödåtgärder till hårt pressade företag.
– De näringar som likt turistbussbranschen drabbats hårdast av coronakrisen och där det nu finns uttalande restriktioner för verksamheten behöver riktade och långsiktiga stöd för att inte helt raderas ut, säger Sveriges Bussföretags branschchef Anna Grönlund.
Bussföretagen konstaterar att regeringen sedan årsskiftet har infört flera restriktioner som drabbade särskilt bussbranschen. Dit hör bland annat restriktioner för antalet resenärer i bussar i fjärrtrafik.
En färsk medlemsenkät inom Sveriges Bussföretag med 170 svarande bussföretag visar att nästan hälften av företagen med verksamhet inom turist- och beställningstrafiken har tappat minst 90 procent av sin verksamhet. Över tre fjärdedelar av företagen har tappat minst 80 procent och mer än nio företag av tio har tappat minst 60 procent. Se diagrammet längst ner i den här artikeln!
Bussföretagen konstaterar att Danmark redan från början valde en annan utgångspunkt för de offentliga coronastöd man tog fram. Istället för generella stöd till alla företag kopplade man stöden till de restriktioner som infördes.
Företag som kunde visa att man direkt eller indirekt, i det senare fallet som exempelvis underleverantör, drabbades av de danska restriktionerna för att motverka smittspridning har under hela pandemin fått mer långsiktiga stöd än svenska företag. Danmark har till skillnad från Sverige varit betydligt tuffare i sina restriktioner bland annat med nerstängningar.

Michael Nielsen, vd för Dansk Persontransport: Så länge det finns restriktioner ska det finnas stöd till hårt drabbade företag.
– De danska dokumentationskraven för att få stöd har varit omfattande och ibland svårtillgängliga, vilket vi som förbund kritiserat. Samtidigt har det varit bra att de offentliga ersättningarna så tydligt har kopplats till införda restriktioner, säger Michael M Nielsen, vd för Dansk Persontransport som ärr de danska buss- och taxiföretagens branschorganisation.
– Den slutsats som både våra beslutsfattare och vi i näringslivet har dragit är att så länge det finns restriktioner ska det finnas stöd till hårt drabbade företag. Våra riktade stöd har också gjort att offentligt medel hamnat hos de företag som verkligen drabbats av coronakrisen. För de danska turistbussföretagen har stöden varit avgörande för fortsatt överlevnad och vi har haft en god dialog med vår regering.
Sveriges Bussföretag har vid upprepade tillfällen pekat på att om inte stöden når fram till de svenska bussföretagen riskerar coronakrisen på sikt att leda till att den svenska bussbranschen får svårt att hävda sig i konkurrensen med utländska bussföretag vars regeringar under coronakrisen gett mer långsiktiga och riktade stöd till sina bussföretag. Därmed kan effekterna av coronakrisen bestå i många år, även efter det att vi med genomförda vaccinationer börjar resa igen.

Så mycket har svenska bussföretag tappat i omsättning under 2020 när det gäller turist- och beställnignstrafik (inklusive researrangörsverksamhet) med anledning av covid-19-pandemin, beräknat på året som helhet. Diagram: Sveriges Bussföretag.
Lämna ett svar