Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Minskat stöd till elbussar – elbusspremien fasas ut

Infrastrukturminister Tomas Eneroth(S): Elbusspremien har fyllt sin funktion och börjar fasas ut.

”Nu har elbusspremien fyllt sitt syfte och börjar fasas ut”. Det sa infrastrukturminister Tomas Eneroth(S) i en riksdagsdebatt på tisdagen. Det var Jens Holm(V) som i en interpellation (klicka här) hade föreslagit en kraftig ökning av elbusspremien sedan regeringen i augusti förra året hade skurit ner elbusspremien. Men Tomas Eneroth ville inte alls öka stödet till en övergång till elbussar i Sverige.

Jens Holm (V), ordförande i trafikutskottet: ”Hur kan Eneroth tycka så – det är ju nu det börjar”.

– Det är hos regioner och kommuner som huvudansvaret för kollektivtrafiken ligger. Jag hoppas att inte Jens Holm och Vänsterpartiet ser framför sig långvariga statliga subventioner till exempelvis elbussar, sa Tomas Eneroth,

Han hävdade att premien nu har fyllt sin funktion när det gäller att introducera elbussar på marknaden och att regeringen nu vill stimulera en elektrifiering av andra delar av transportsektorn som lastbilar och arbetsfordon.

Jens Holm var kritisk till regeringens inställning till elbusspremien.

– Resonemanget att elbusspremien börjar spela ut sin roll är märkligt. Det är ju nu det börjar på allvar med stora investeringar som behöver göras i elbussar. Det finns 14 000 bussar i landet varav 10 000 i den upphandlade kollektivtrafiken, men bara några hundra elbussar, sa Jens Holm.

Han pekade på att regeringen har sänkt stödbeloppet till elbussar från 20 till högst tio procent av inköpskostnaden. Dessutom har det sammanlagda stödet till elbussar bantats till 80 miljoner kronor, samtidigt som en aktör högst kan söka 25 miljoner per år.

– Västtrafik satsade i vintras på 145 nya elbussar till Göteborgsområdet. Men man fick bara hälften så mycket i stöd som man räknat med därför att regeringen ändrade förutsättningarna sedan Västtrafik beslutat om satsningen, sa Jens Holm.

– Och hur kan Tomas Eneroth anse att 80 miljoner är tillräckligt? Just nu finns 48 ansökningar om elbusspremie på ett sammanlagt belopp om 2,3 miljarder inne hos Energimyndigheten. Då anser regeringen att premien har gjort sitt och ska fasas ut, sa Jens Holm upprört.

I debatten tog Jens Holm också upp frågan om en återstart för kollektivtrafiken efter pandemin, men även där var Tomas Eneroth ovillig att ställa upp med mer stöd från staten.

– Vi stöder de regionala kollektivtrafikmyndigheterna med sex miljarder under 2020 och 2021. Det är historiskt stora belopp. Och regionerna har också fått ett stort generellt ekonomiskt stöd som de själva kan välja att använda till att stötta kollektivtrafiken, sa Tomas Eneroth.

– De sex miljarderna är helt otillräckliga, protesterade Jens Holm. Och de pengar som regionerna har fått i generellt stöd kommer att behövas när man ska beta av vårdskulden efter pandemin.

Taggat som: , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)