Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Nobina och Keolis: Nu behövs styrmedel för grön återstart

Henrik Dagnäs, vd Nobina Sverige och Jan Kilström, vd Keolis Sverige, vill att regeringen skapar styrmedel för en grön omstart och för att stimulera resandet med kollektivtrafik.

Regeringen bör ta fram incitament för att ändra människors resebeteende. Vi är frågande till vad regeringens prioriteringar syftar till. Inför den gröna omstarten av Sverige efter pandemin uppmanar vi regeringen att ta fram incitament för att ändra resebeteendet. Det skriver vd:na för två av landets största kollektivtrafikföretag, Henrik Dagnäs, Nobina samt Jan Kilström, Keolis, i en debattartikel i Altinget på torsdagen (klicka här).

– I politiken lyser incitamenten för att enskilda individer ska ändra sina beteenden med sin frånvaro. Vi efterfrågar nya gröna incitament som gör valet att förändra beteenden till förmån för ett mer hållbart samhälle enkla. Detta är också ett förslag i Klimatpolitiska rådets senaste rapport, skriver Dagnäs och Kilström.

Deras främsta förslag är att införa en skattefri förmån i form av periodbiljetter i kollektivtrafiken som betalas med bruttolöneavdrag och som kan erbjudas alla som har en anställning.

– Det skulle bidra till att kraftfullt och långsiktigt göra att människor väljer kollektivtrafik framför egen bil. Samtidigt gör det möjligt för företag i vissa delar av landet att anpassa arbetsplatser, lokalisering och markanvändning efter det minskade bilutnyttjandet, skriver Jan Kilström och Henrik Dagnäs.

De båda kollektivtrafikcheferna konstaterar att dagens system, exempelvis med avdrag för tjänstebil, snarast motverkar behovet att öka kollektivtrafikens andel av resandet, något som är nödvändigt för att nå klimatmålen.

– I dag förmånsbeskattas alla former av års- och månadskort för buss och tåg till hela kortvärdet samtidigt som det är möjligt för företag att erbjuda förmånsbilar till vissa anställda.

– Om arbetsgivare skattefritt kan erbjuda sina anställda resekort som bekostas med bruttolöneavdrag skulle incitament skapas för medarbetare att omgående omvärdera valet av färdmedel. Det är hög tid att samla beslutsfattare och näringsliv till samtal om det vägval som krävs. Nu är det dags att bestämma vilka gröna incitament Sverige ska ha efter pandemin, skriver Henrik Dagnäs och Jan Kilström.

Taggat som: , , , , ,

1 kommentar »

  1. Det är alltid någon annan som skall ta ett ansvar! Vilka egna åtgärder tänker sig Keolis och Nobina för att säkerställa att kvalitetsnivåerna inom den upphandlade kollektivtrafiken återställs till sådana nivåer att folk skall kunna fästa tilltro och våga prioritera bussen före bilen?

    Inställda turer, dåligt underhållna bussar, påtvingade förarjobb betalda med lönebidrag, listan kan göras lång!

    Det är hög tid till samling även för de stora privata och statliga utlandsjättarna…

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)