Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Biodrivmedel: ”Öppning finns men regeringen måste agera skyndsamt”

Det finns en öppning för fortsatt skattebefrielse för biodrivmedel som HVO100 anser Svenska Bioenergiförenikngen. Men regeringen måste agera snabbt. Foto: Ulo Maasing.

Regeringen måste agera snabbt hos EU och ansöka om fortsatt skattereduktion för höginblandade biodrivmedel. Det anser Svebio, Svenska Bioenergiföreningen, som anser att det nu finns en öppning för nya statsstödsregler inom EU. Dessa gör det möjligt att fortsätta med den svenska skattereduktionen för höginblandade biodrivmedel även efter årets slut. Det skulle ha stor betydelse för den svenska bussbranschen.

Bakgrunden är att Sverige under mer än 20 år har haft skattebefrielse för höginblandade, flytande biodrivmedel. Men det har varit osäkert hur länge skattebefrielsen kommer att gälla och EU har strängt taget bara lämnat besked för ett år i taget. I september förra året godkände EU-kommissionen Sveriges ansökan om förlängd skattebefrielse för höginblandade flytande biodrivmedel, men bara till slutet av 2022.

Den svenska buss- och kollektivtrafikbranschen har liksom regeringen länge tryckt på för en långsiktig lösning där EU:s statsstödsregler inte ska stoppa fortsatt skattebefrielse. Men motståndet inom EU har varit stort och nyligen verkade regeringen ha gett upp hoppet om att få gehör hos EU-kommissionen för de svenska synpunkterna. Därför föreslog regeringen att ena biodrivmedel ska ingå i reduktionsplikten när skattebefrielsen försvinner.

Klimatarbetet avstannar
För buss- och kollektivtrafiken skulle det innebära en rejäl ekonomisk smäll och att man skulle tvingas att öka användningen av fossila drivmedel – idag körs cirka 90 procent av de svenska bussarna på fossilfria drivmedel, oftast HVO100. Regeringens förslag innebär att även rena och höginblandade biodrivmedel ska omfattas av full energi- och koldioxidskatt. Det skulle innebära att priset på HVO100 ökar med nästan sex kronor, till omkring 30 kronor per liter och E85 stiger med 8.50 kronor till cirka 26 kronor.

– En sådan prishöjning skulle få klimatarbetet att avstanna i Sverige. De åkerier, frakt- och bussbolag som har gått före och kör på 100 procent förnybart hamnar i samma kvot som alla andra, så deras val att vara klimatneutrala får ingen effekt, säger Gustav Melin, vd på Svenska Bioenergiföreningen.

Öppning
Men nu konstaterar Svebio att nya statsstödsregler ändrar förutsättningarna och skapar en öppning för fortsatt skattebefrielse. Men det förutsätter att regeringen agerar snabbt och ansöker om skattebefrielse hos EU senast 1 mars.

Tidigare i vinter skrev 31 svenska aktörer, bland dem Sveriges Bussföretag och Svensk Kollektivtrafik, till EU-kommissionären Margerethe Vestager som ansvarar för statsstödsregler och frågan om skattebefrielse (klicka här).

I början av januari mottog aktörerna ett positivt svar där kommissionären meddelar att förståelse finns för att frågan är viktig för Sverige och att de nya statsstödsreglerna som nu träder i kraft öppnar för en möjlig lösning. Kommissionen ser därför fram emot en vidare dialog med Sverige, svarade Vestager.

– Många med mig drar nu slutsatsen att EU-kommissionens beslut om nytt statsstödsregelverk gör att den svenska skattereduktionen för höginblandade biodrivmedel kan fortsätta efter 2022. Nu gäller det att regeringen tar denna chans och omgående inleder processen, säger Alarik Sandrup, näringspolitisk chef på Lantmännen.

För att Sverige ska få en långvarig skattereduktion för rena och höginblandade biodrivmedel krävs nu att regeringen ansöker om statsstödsgodkännande hos kommissionen senast den 1 mars.

– En långsiktig skattebefrielse fram till 2030 ger helt andra förutsättningar att investera i ny produktion av biodrivmedel från svenskt skogsavfall än bara reduktionsplikten. Om regeringen kan klara en sådan ansökan finns goda förutsättningar att producera tillräckligt för att priserna på biodrivmedel inte ska behöva öka till 2030, säger Gustav Melin, vd på Svenska Bioenergiföreningen.

Taggat som: , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2022 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)