Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Regeringen ansöker hos EU om skattebefrielse för biodrivmedel

Energiminister Khashayar Farmanbar (S): Sverige ansöker hos EU om skattebefrielse för biodrivmedel under tio år. Foto: Kristian Pohl, Regeringskansliet.

Regeringen kommer att hos EU-kommissionen ansöka om skattebefrielse för rena biodrivmedel under tio år, från och med 2023.  Den skattebefrielse som Sverige har idag gäller året ut. Från buss- och kollektivtrafikbranschen har man under lång tid varnat för att en kostnadssmäll väntar kollektivtrafiken om inte skattebefrielsen förlängs. Därmed har regeringen svängt när det gäller de höginblandade, rena biodrivmedlen. I december gick regeringen ut med ett förslag som innebar att man inte skulle söka ett nytt undantag från statsstödsreglerna från kommande årsskifte.

Hittills har Sverige fått undantag ett år i taget och fått skattebefrielse när det gäller rena, höginblandade biodrivmedel. Regeringen anser att användning och produktion av hållbara biodrivmedel bidrar till att uppfylla Sveriges energi- och klimatpolitiska mål och regeringens utgångspunkt är därför att nuvarande skattebefrielse bör förlängas.

– Vi vill säkra rimliga priser på biodrivmedel under lång tid, säger Khashayar Farmanbar till TT.

– Vi har noterat att EU-kommissionen har ändrat sina miljöriktlinjer och tar bort det uttryckliga förbudet som har funnits tidigare att ge statligt stöd till gröde- och livsmedelsbaserade drivmedel.

EU-kommissionen presenterade i december 2021 nya miljöstödsriktlinjer som utgör det regelverk som kommissionen tillämpar för att godkänna dessa typer av statliga stöd. Riktlinjerna innehåller många och i vissa fall komplicerade villkor, men regeringen menar att ändringarna i riktlinjerna bör stärka Sveriges möjligheter att ha kvar skattebefrielsen för höginblandade biodrivmedel i sin nuvarande utformning.

– Det är ett välkommet besked att regeringen nu avser att inom kort gå in med en ansökan till EU-kommissionen om fortsatt skattebefrielse i 10 år för höginblandade biodrivmedel, säger Marcus Dahlsten, vd på Transportföretagen.

Förutom buss- och kollektivtrafikbranschen har en rad andra aktörer pressat på för att Sverige ska få fortsatt undantag från EU:s statsstödsregler. Senast för en månad sedan gick Transportföretagen, där Sveriges Bussföretag ingår, och dess finska systerorganisation till gemensam offensiv till försvar för de förnybara biodrivmedlen och publicerade ett gemensamt så kallat positionspapper om förändringen av EU-direktivet (klicka här).

Förra veckan tog Sveriges Bussföretags branschchef Anna Grönlund upp frågan med anledning av att den kom upp på en presskonferens regeringen då höll.

– Den svenska regeringen behöver agera kraftfullt gentemot EU-kommissionen för fortsatt skattebefrielse för höginblandande biodrivmedel som HVO.

– Att inkludera dem i reduktionsplikten, som regeringen diskuterat, innebär att busstrafiken som idag leder omställningen till en fossilfri fordonsflotta tvingas backa de närmaste åren. Idag kör över 85% av svenska bussar på fossilfria drivmedel, mycket tack vare biodrivmedel som HVO. Sverige och Finland står idag nästan ensamma inom EU med att driva på utvecklingen för framtidens biodrivmedel. Här behöver vi samlat höja tonläget och tala för våra biodrivmedel som erbjuder en möjlighet att klara den gröna omställningen, sa Anna Grönlund (klicka här).

Taggat som: , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2022 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)