Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

KONTAKT – internationella elbussnyheter i urval

Irizars ie tram debuterar i Bilbao. Foto: Irizar.

Vi ger er ett axplock elbussnyheter från andra länder, främst i Europa. Denna gång: Futuristiskt från Irizar till Bilbao; Elektriska minibussnyheter på mässa; Bränslecellspremiär i södra Holland.

Spanien: Busstillverkaren Irizar ska leverera sin futuristiskt designade elbuss Irizar ie tram till Bilbobus, det vill säga lokaltrafiken i den spanska staden Bilbao. Den tolv meter långa bussen har 43 sittplatser, två rullstolsplatser och en kapacitet på upp till 75 passagerare. Bussen är utrustad med batterier tillverkade av ett annat företag inom Irizargruppen. Batterikapaciteten uppgår till 430 kWh, vilket gör det möjligt för bussen att klara hela trafikdagen utan behov av tilläggsladdning. Laddning sker i depå nattetid.

Altas visar sin eldrivna Novus Cityline på Bus2Bus i Berlin. Foto: Altas.

Tyskland: Batteridrivna minibussar börjar nu komma allt mer. På den tyska bussmässan Bus2Bus, som äger rum i Berlin den 27 – 28 april, presenteras flera nyheter för första gången för en större publik. Altas från Litauen, som även finns på den svenska marknaden, kommer således att på mässan visa sin fullelektriska Altas Novus Cityline, en fullelektrisk buss på 7,6 meter och med 22 sittplatser. Tillverkaren uppger räckvidden till 270 kilometer. Btterikapaciteten uppgår till 115 kWh.

Även turkiska Otokar kommer till Bus2Bus med en batteridriven minibuss, e-Centro C. Modellen är det senaste tillskottet till Otokars palett av bussar med alternativ drivlina.

Också ABB, som bland mycket annat också levererar laddstationer för elfordon, finns på plats på mässan.

En av Europas största vätgasmackar har invigts i södra Holland. Macken klarar mer än 50 bränslecellsbussar. Foto: Everfuel.

Nederländerna: En flotta på 20 bränslecellsdrivna bussar har nu satts i trafik i Heinennoord i söra Holland. Bussarna är tillverkade av Solaris och körs av Transdevägda Connexxion. På fredagen invigdes tankstationen för bussarna, byggd av Everfuel. Företaget har sitt huvudkontor i Danmark och verksamhet i sex europeiska länder, bland dem Sverige.

Tankstationen har kapacitet för mer än 50 bränslecellsbussar och är därmed en av de största vätgasmackarna i Europa.

Provinsen Zuid-Holland, där Heinenoord ligger, har som mål att all kollektivtrafik ska vara emissionsfri år 2030.

Taggat som: , , , , , , ,

Categorised in: Internationellt, Nyheter

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2022 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)