Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Branschen till politikerna: Rösta ja till nya reseavdraget

Pierre Sandberg, förbundsdirektör Tågföretagen, Anna Grönlund, branschchef Sveriges Bussföretag samt Johan Wadman, vd, Svensk Kollektivtrafik uppmanar riksdagspolitikerna att skrota det nuvarande reseavdraget och ersätta det med en rdmedelsneutral och avståndsbaserad skattereduktion. Foto: Pressbild.

Politiker från alla partier bör rösta ja till förslaget att dagens reseavdrag ska ersättas med en färdmedelsneutral och avståndsbaserad skattereduktion. Det skriver företrädare för tre tunga organisationer inom kollektivtrafiken i en debattartikel i Aktuell Hållbarhet (klicka här). De är Pierre Sandberg på Tågföretagen, Anna Grönlund på Sveriges Bussföretag och Johan Wadman på Svensk Kollektivtrafik. De konstaterar att dagens reseavdrag gynnar arbetspendling med bil framför kollektivtrafik. Nio av tio som idag gör avdrag pendlar med bil och bidrar till ökade klimatutsläpp.

De tre artikelförfattarna hänvisar också till siffror från Skatteverket som visar att fusk och fel med reseavdraget kostar samhället 2,4 miljarder kronor om året. 44 procent av kostnaderna för reseavdraget beror således på fusk och fel.

– Reseavdraget har framför allt blivit ett avdrag för högavlönade män i storstadsregionernas utkanter som reser med bil, trots att bra kollektivtrafik ofta finns. Nästan hälften av kostnaderna för avdraget går till de tre storstadslänen, skriver Anna Grönlund, Johan Wadman och Pierre Sandberg.

De betonar i artikeln i Aktuell Hållbarhet att med en avståndsbaserad och färdmedelsneutral skattereduktion kommer alla pendlare beskattas lika, oavsett om de tar bilen, kollektivtrafiken, cykeln eller samåker. När kollektivtrafikresenärerna inte längre missgynnas kommer resandet med buss, tåg och övrig kollektivtrafik öka.

– Varje person som kliver ur bilen och på bussen eller tåget minskar sin och Sveriges klimatpåverkan, skriver de tre företrädarna för kollektivtrafikbranschen.

Taggat som: , , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)